لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

مجاهدین خلق: کارخانه تابا در نزدیکی تهران، بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ


سونا صمصامی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، در نشست خبری درباره کارخانه تابا در واشینگتن
سونا صمصامی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، در نشست خبری درباره کارخانه تابا در واشینگتن
سازمان مجاهدین خلق ایران روز پنج‌شنبه از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داد که به گفته این گروه مخالف جمهوری اسلامی در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو سخنگوی سازمان مجاهدین در نشستی خبری اعلام کردند که بر اساس اطلاعات این گروه دولت ایران در نزدیک به پنج سال گذشته از کارخانه تابا، تولید ابزار برش ایران، در غرب تهران برای تولید قطعات «ده‌ها هزار سانتریفیوژ» مورد استفاده در غنی‌سازی اورانیوم بهره گرفته است.

از این سانتریفیوژها می‌توان برای تولید اورانیوم کم‌غنی‌شده به عنوان سوخت نیروگاه‌های اتمی یا اورانیوم بسیار غنی که در ساخت تسلیحات اتمی کاربرد دارد بهره گرفت.

به گفته سونا صمصامی و علیرضا جعفرزاده، سخنگویان سازمان مجاهدین، بر اساس اطلاعات این گروه در کارخانه تابا پوسته، پمپ، و لوله سانتریفیوژ تولید شده است.

زمینه فعالیت کارخانه تابا با نام کامل «تولید ابزار برش ایران» در شبکه اینترنت «تولید ابزار برش» مانند مته و الماسه قید شده است.

به گفته آقای جعفرزاده، دولت ایران در چند سال گذشته قطعات کافی برای صد هزار سانتریفیوژ را تولید کرده که حدود ۱۰ برابر تعداد سانتریفیوژی است که کارشناسان بین‌المللی از وجودشان اطلاع دارند.

اما دیوید آلبرایت، مدیر موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، ادعای سازمان مجاهدین مبنی بر ساخت قطعات برای این تعداد سانتریفیوژ را مورد تردید قرار می‌دهد و آن را «بسیار بیشتر از توانایی‌های تولیدی ایران» توصیف می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید سخنگویان مجاهدین در مورد سه انبار فولاد واقع در این کارخانه و همین طور نام مدیران و دانشمندان فعال در این کارخانه اطلاعاتی مشروح در اختیار خبرنگاران گذاشته‌اند.

با این وجود این خبرگزاری می‌گوید که سازمان مجاهدین هیچ شواهد و مدارکی از قبیل عکس در اثبات ادعای خود ارائه نکرده‌اند.

در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرده است که این وزارتخانه گزارشی در این باره از سازمان مجاهدین دریافت نکرده و نمی‌تواند نظری بدهد، اما اضافه کرده است که «این نوع اطلاعات همیشه باعث نگرانی ماست».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۸ تاکنون از جمهوری اسلامی خواسته است که دسترسی کارشناسان این سازمان را به تمام کارخانه‌های تولید سانتریفیوژ در ایران میسر سازد، اما تاکنون ناکام مانده است.

از همین رو این سازمان چندین بار اعلام کرده است که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به طور کامل تایید کند.

سازمان مجاهدین خلق ایران که در نزدیک به دو سال گذشته یعنی از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸ چند عضو خود را در ایران از دست داده است تاکنون تعدادی از تاسیسات کلیدی ایران در برنامه هسته‌ای را افشا کرده است.
XS
SM
MD
LG