لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

آمریکا: ایران به دنبال کسب توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است


رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی
رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی
یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفته است، جمهوری اسلامی در تلاش است، هر چه زودتر به توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد، تا در صورت لزوم اقدام به تولید این گونه جنگ‌افزارها کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، روز چهارشنبه گفته است، جمهوری اسلامی به دنبال کسب توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

وی که در کنفرانسی درباره گسترش سلاح‌های هسته‌ای در واشینگتن سخن می‌گفت، در عین حال تاکید کرده است، تصور نمی‌کند، جمهوری اسلامی قصد داشته باشد «در آینده نزدیک» با نادیده گرفتن تعهدات خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به سرعت به سمت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای حرکت کند.

این مقام آمریکایی همچنین تصمیم احتمالی ایران را برای زیرپا گذاردن تعهدات بین‌المللی خود و حرکت به سمت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای، یک «تصمیم سیاسی» ارزیابی کرده و با اشاره به روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفته است: «چنین اقدامی با توجه به بازده پائین دستگاه‌های (سانتریوفوژ) ایران در شرایط کنونی برای آنها چندان منطقی نیست.»

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با متمایز دانستن مقاصد هسته‌ای ایران و توانایی کنونی این کشور در زمینه هسته‌ای در عین حال تاکید کرده است: «ما بر این باور هستیم که ایران سرگرم تلاش برای کسب توانایی لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.»

آقای آینهورن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین دور گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک که در اوایل بهمن ماه در استانبول برگزار شده بود، از تصمیم قدرت‌های بزرگ برای ادامه فشارها به جمهوری اسلامی برای بازداشتن این کشور از جاه‌طلبی‌های اتمی‌اش خبر داده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

در این میان مشاور ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با اعلام این که کشورش به دنبال تصویب قطعنامه تازه‌ای در شورای امنیت برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیست، بر اهمیت اجرای موثرتر تحریم‌های موجود تاکید کرده است.

وی همچنین از احتمال اعمال تحریم‌های یک‌جانبه بیشتر از سوی ایالات متحده و متحدانش علیه جمهوری اسلامی خبر داده است،‌ اما به جزئیات تحریم‌های تازه علیه ایران اشاره‌ای نکرده است.

از سوی دیگر گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای حکام آژانس به خبرنگاران گفته است، کشورش از گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

یوکیا آمانو،‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تازه‌ ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران که در نشست جاری شورای حکام در وین مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک بار دیگر از «ابعاد احتمالی نظامی»‌ برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود.

آقای آمانو، همچنین روز دوشنبه در سخنان خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز یک بار دیگر تاکید کرده بود، آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده و تضمین دهد که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیست.

از این رو نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به «ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و به ویژه تلاش ایران برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای» هشدار داده است.

آقای دیویس در این باره گفته است: «ایران همچنان مانند کشوری رفتار می‌کند که در پی مخفی کردن چیزی است.»

در مقابل علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز در جمع خبرنگاران در مقر آژانس در وین با تکرار موضع مقام‌های ایرانی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اظهار داشته است: «نه تحریم‌ها، نه قطعنامه‌ها و نه تهدید به حمله نظامی، هچ کدام نمی‌تواند موجب توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران شود.»

این در حالی است که گرگوری بردنیکوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به نمایندگی از کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک از ایران خواسته است، به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن بر لزوم توقف غنی‌سازی اورانیوم تاکید شده، عمل کند.
XS
SM
MD
LG