لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

هشدار آمریکا به زیمبابوه در مورد فروش اورانیوم به ایران


 پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
پس از انتشار گزارش‌هایی درباره قصد زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران، ایالات متحده آمریکا به این کشور نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی در زمینه برنامه هسته‌ای تهران هشدار داده و اعلام کرده است، چنین اقدامی می‌تواند، مجازات‌هایی برای زیمبابوه در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته است، چنانچه زیمبابوه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران با این کشور همکاری کند، این اقدام به منزله نقض تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران خواهد بود و ممکن است برای زیمبابوه مجازات‌هایی به دنبال داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است، اظهارات تازه وزیر امور خارجه زیمبابوه درباره تحریم‌ها علیه ایران واشنگتن را نگران کرده است.

پیشتر سیمباراشه مومبنگگوی، وزیر امور خارجه زیمبابوه، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را «ناعادلانه» و «ریاکارانه» خوانده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

بر اساس تحریم‌های اعمال شده شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، کشورهای دیگر جهان نیز از فروش مواد و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به ایران منع شده‌اند.

این در حالی است که روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» روز یکشنبه در گزارشی در سایت اینترنتی خود از قصد زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران در مقابل واردات سوخت از این کشور خبر داده بود.

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه زیمبابوه، که کشورش نیز به دلیل نقض حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد تحریم شده است، گفته است، زیمبابوه از صدور اورانیوم به ایران در مقابل واردات سوخت بهره اقتصادی خواهد برد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ماه گذشته برای پیگیری خرید اورانیوم از زیمبابوه به طور محرمانه به این کشور سفر کرده بود.

در این میان پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اقدام احتمالی زیمبابوه در فروش اورانیوم به جمهوری اسلامی را به منزله «نقض تعهدات بین‌المللی» این کشور ارزیابی کرده است.

وی در عین حال تاکید کرده است، هر چند واشنگتن هیچ گونه شواهدی مبنی بر همکاری هسته‌ای میان زیمبابوه و ایران در اختیار ندارد، اما اظهارات مقام‌های زیمبابوه در این خصوص نگرانی آمریکا را در پی داشته است.

تلاش جمهوری اسلامی برای خرید اورانیوم از زیمبابوه در حالی است، که مقام‌های ایرانی پیشتر بارها تاکید کرده بودند،‌ ایران اورانیوم کافی برای مصارف اتمی خود در اختیار دارد.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه دیلی تلگراف که ذخایر اورانیوم زیمبابوه حدود ۴۵۵ هزار تن برآورد می‌شود که در معدن کانیمبا در شمال هراره، پایتخت این کشور، قرار دارد.
XS
SM
MD
LG