لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

ایران: خروج سوخت از قلب نیروگاه بوشهر به دلیل آزمایش‌های فنی است


آغاز عملیات سوخت‌گذاری رآکتور بوشهر در شهریور ۸۹
آغاز عملیات سوخت‌گذاری رآکتور بوشهر در شهریور ۸۹
نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأیید موضوع خروج سوخت از قلب رآکتور نیروگاه بوشهر، اعلام کرد که این اقدام به درخواست روسیه و با هدف «انجام برخی از آزمایش‌ها و اقدامات فنی» صورت گرفته است.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه روسیه مسئول تکمیل نیروگاه بوشهر است افزود که «براساس درخواست روسيه براي انجام برخي آزمايش‌ها و اقدامات فني، سوخت از قلب رآكتور خارج و پس از انجام آزمايش‌ها مجددا در قلب رآكتور قرار مي‌گيرد.»

علی‌اصغر سلطانیه؛ نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
وی همچنین افزود که «با توجه به نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در روند راه‌اندازي و بهره‌برداري نيروگاه بوشهر، اين موضوع از سوي ايران به آژانس نيز اطلاع داده شده و آژانس بر اين روند نظارت كامل دارد.»

بر اساس گفته‌های آقای سلطانیه، موضوع خروج متجمع‌های سوخت از قلب رآکتور بوشهر، به تازگی در تاریخ ۲۳ فوریه، چهارم اسفندماه به اطلاع آژانس رسیده است.

در شرایطی که قرار بود نیروگاه بوشهر پس از چندین دور تأخیر در بهمن‌ماه به بهره‌برداری کامل برسد و علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، از اتصال برق تولیدی این نیروگاه به مدار سراسری در فروردین ۸۹ خبر داده بود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود در روز جمعه از خروج سوخت از قلب رآکتور بوشهر پرده برداشت.

در این گزارش آمده بود که نگرانی‌ها در مورد حمله بدافزار استاکس‌نت ممکن است علت تعویق در بهره‌برداری از این نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران باشد.

ایران همواره اثرگذاری بدافزار استاکس‌نت بر برنامه اتمی خود به‌ویژه در بوشهر را رد کرده است و اکنون نیز علی‌اصغر سلطانیه، بدون اشاره به موضوع استاکس‌نت، روسیه را مسئول تکمیل این نیروگاه با ایمنی بالا دانسته است.

وی گفته است که جمهوری اسلامی همواره ایمنی نیروگاه را با بالاترین استانداردهای جهانی در اولویت و مورد تأکید قرار داده است.

استقبال از گزارش جدید آژانس

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در واکنش به گزارش اخیر مدیرکل آژانس که روز جمعه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، خاطرنشان کرده است که این گزارش برای بیست و ششمین بار عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اهداف نظامی را نشان داده است.

این در حالی است که بر اساس نسخه‌ای از این گزارش که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، از دسترسی آژانس به اسناد و اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت‌های اتمی ایران سخن رفته که ممکن است مؤید تلاش برای تولید جنگ‌افزار اتمی باشد.

این گزارش همچنین می‌گوید که ایران در مورد موضوعات حساس اتمی و مرتبط با فعالیت‌های نظامی که مورد نگرانی آژانس است، همکاری لازم را ندارد و حتی مشکوک به تولید «موشکی با توانایی کلاهک اتمی» است.

با این حال علی‌اصغر سلطانیه به ایسنا گفته است که «برای اولین بار به درخواست ۱۲۰ کشور عضو غیرمتعهدها، مدیرکل آژانش گزارش خود را به دو بخش تقسیم کرد که بخش اول شامل کلیه همکاری‌های ایران و بازرسی‌های آژانس بر اساس معاهده ان.پی.تی است و بخش دوم مربوط به خواسته‌های غیرحقوقی قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران است.»

آقای سلطانیه در مورد بخش اول گزارش مدیرکل آژانس گفت که «این مسئله نشان می‌دهد که ایران متعهدانه به همکاری خود با آژانس ادامه داده است و همچنین در تمامی این گزارش نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی مشاهده می‌شود».

وی در مورد بخش دوم گزارش آژانس نیز گفته است که ایران بارها با استناد به مدارک حقوقی، وجاهت نداشتن این قطعنامه‌ها را ثابت کرده و معتقد است این قطعنامه‌ها قابلیت اجرا ندارند.

شورای امنیت سازمان ملل پس از ارجاع پرونده ایران از سوی آژانس در فروردین ۸۵ تاکنون هفت قطعنامه از جمله چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است که خواست مشترک آنها شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران و امتناع از غنی‌سازی اورانیوم است.

ایران که در سال گذشته غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در خاک خود آغاز کرده، همواره توقف غنی‌سازی را خط قرمز خود دانسته و با تأکید بر صلح‌‌آمیز بودن اهداف هسته‌ای خود، نگرانی غرب در مورد پیگیری تولید جنگ‌افزار در پوشش برنامه اتمی خود را بی‌پایه می‌داند.

این در حالی است که با توجه به بی‌نتیجه ماندن دو دور اخیر مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی، احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش در حال افزایش است.
XS
SM
MD
LG