لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

«تلاش ناکام ایران برای خرید فنآوری تسلیحاتی از نروژ»


یانه کریستیانسن، رئیس اداره پلیس و امنیت نروژ
یانه کریستیانسن، رئیس اداره پلیس و امنیت نروژ
نروژ می‌گوید که ایران در سال گذشته تلاش کرده است تا با نزدیک شدن به شرکت‌های کوچک و خصوصی نروژی، تحریم‌ها را دور زده و از این شرکت‌ها فنآوری قابل استفاده در ساخت تسلیحات هسته‌ای خریداری کند، اما این تلاش ناکام مانده است.

یانه کریستیانسن، رئیس اداره پلیس و امنیت نروژ روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ایران در تلاش بود تا از شرکت‌های خصوصی نروژی «اجزاء ویژه‌ای» خریداری کند که می‌توان از آن ها برای ساخت «موشک» و «سلاح های کشتار جمعی» استفاده شود.

خانم کریستیانسن توضیح داد که هدف ایران خریداری فنآوری با کاربرد دوگانه بوده است که ضمن داشتن کاربرد شهروندی می‌تواند برای تولید موشک پیشرفته‌ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته وی این تلاش ایران با دخالت اداره امنیت نروژ ناکام مانده است.

در گزارشی که روز دوشنبه در این خصوص از سوی اداره پلیس و امنیت نروژ منتشر شده، آمده است که خریداران ایرانی که خواهان این فنآوری‌ها بودند «رفتاری بسیار سمج» داشتند.

این گزارش می‌افزاید که این خریداران در ابتدا خواستار کسب اطلاعات در مورد تولیدات بی‌ضرر شده و سپس فهرست تقاضاهای خود را گسترده تر کرده و تولیدات حساس را نیز شامل آن می‌کردند.

در این گزارش همچنین آمده است که این افراد برای زیر پا گذاشتن قوانین صادرات نروژ، اغلب پیشنهادات متفاوتی در خصوص نحوه انتقال کالاها و همچنین پرداخت وجوه مالی، ارائه می‌کردند.

اگرچه گزارش روز دوشنبه اداره پلیس و امنیت نروژ اشاره مشخصی به تلاش ایران برای خرید فنآوری موشکی نکرده است، اما خانم کریستیانسن در گفت‌و‌گو با رویترز به طور روشن اعلام کرده است که هدف خریداران ایرانی، دستیابی به فنآوری موشکی نروژ بوده است.

بر پایه تحریم‌های شورای امنیت فروش فنآوری‌هایی مرتبط با تولید تسلیحات هسته‌ای به ایران ممنوع است.

همچنین تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا نیز، صدور هرگونه کالا و تجهیزات دارای قابلیت کاربرد دوگانه شهروندی و نظامی به ایران را غیر مجاز می‌داند.

رئیس امنیت نروژ در این خصوص اعلام کرده است که تا کنون هیچ شرکتی تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته است و شواهد کافی دال بر تمایل آگاهانه این شرکت‌ها برای نقض قوانین تحریم‌ها وجود ندارد.

یانه کریستیانسن با این‌حال تأکید کرده است که این شرکت‌های به خوبی از نقاط ضعف احتمالی قوانین صادرات نروژ و همچنین فرآیند‌های کنترل این کشور آگاهند.

وی در گزارش اداره پلیس و امنیت در این خصوص افزوده است که شرکت‌های کوچک با سطح درآمد پایین می‌توانند هدف احتمالی خریداران ایرانی قرار بگیرند.

غرب بر این باور است که جمهوری اسلامی برای تولید تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دارای ماهیتی نظامی می‌داند و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ایش مقاصدی صلح‌آمیز دارند.
XS
SM
MD
LG