لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

اعتراض برخی اصناف اصفهان به قانون تازه مالياتی


رخی اصناف اصفهان در اعتراض به اين قانون از روز شنبه ۱۳ مهرماه تا روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه مغازه های خود را تعطيل کرده اند. عکس تزئینی است. (عکس از فارس)
رخی اصناف اصفهان در اعتراض به اين قانون از روز شنبه ۱۳ مهرماه تا روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه مغازه های خود را تعطيل کرده اند. عکس تزئینی است. (عکس از فارس)

برخی اصناف اصفهان در اعتراض به اعمال يک قانون تازه مالياتی که بر اساس آن مالیات برخی اصناف تا سه درصد افزایش می یابد، فروشگاه ها و توليدی های خود را در سه روز گذشته تعطيل کردند.

به گزارش خبرگزاری های «فارس» و «ايسنا»، در پی اجرايی شدن «قانون ماليات بر ارزش افزوده» از ابتدای مهرماه، برخی اصناف اصفهان در اعتراض به اين قانون از روز شنبه ۱۳ مهرماه تا روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه مغازه های خود را تعطيل کرده اند.

پيش از اين عباسعلی بصيرت نافچی، رييس مجامع صنفی استان اصفهان روز سه شنبه در گفت وگو با خبر گزاری فارس، خبر تعطيلی بخش هايی از بازار اصفهان را تاييد کرده و گفته بود که قرار است جلسه ای با استاندار اصفهان درباره بررسی «مشکلات فعالان بازار اصفهان» برگزار کند.


خبرگزاری های ايران هنوز گزارشی از ادامه اين تعطيلی در روز چهارشنبه نداده اند اما يک روزنامه نگار در اصفهان که نخواست نامش فاش شود به «راديو فردا» گفته است که برخی بخش های بازار اصفهان همچنان تعطيل است. اما منابع مستقل ديگر هنوز ادامه تعطيلی را تاييد نکرده اند.

دولت بر اساس يک قانون جديد، ماليات برخی اصناف را حدود سه درصد افزايش داده است. اين اقدام باعث اعتراض اصناف ايران شده است.


بازاريان در گفتگو با خبرگزاری های ايران اعلام کرده اند که مجبورند برای پرداخت اين ماليات، قيمت کالاهای خود را افزايش دهند که اين اقدام موجب کم شدن مشتريان آنان خواهد شد.


خبرگزاری فارس گزارش داده است که طلا فروشان بزرگ اصفهان از حدود هشت روز پيش و همزمان با آغاز اجرای اين قانون مالياتی تازه، واردات شمش طلا را متوقف کرده اند.


در همين حال، احمد کريمی اصفهانی دبير کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار، برای گفتگو درباره تعطيلی در بخش هايی از بازار اصفهان و اعتراض اصناف به قانون جديد مالياتی به ديدار علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی ايران رفت.

او پس از ديدار با رييس مجلس ايران گفته است که علی لاريجانی در باره حل اين مشکل ظرف دو تا سه روز آينده قول مساعد داده است.


در همین حال، به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، محمد آزاد رئیس شورای اصناف کشور اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی قول داده است حداقل به مدت شش ماه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را به تعویق بیاندازد.

بر اساس خبرهای منتشر شده در سايت جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار ايران، احمد کريمی طی روز های گذشته اعتراض اصناف و بازاريان و «درخواست يک سال تعويق اين قانون» را به اطلاع «دفتر رهبر ايران، شورای امنيت ملی و وزارت اقتصاد ايران» رسانده است.

خبرگزاری های فارس و ايسنا فروشندگان لوازم خانگی، بخشی از ميوه فروشان (بازار بزرگ هنوانه اصفهان)، طلا فروشان و طلاسازان، اصنافی هستند که از روز شنبه فعاليت های خود را در بازار اصفهان متوقف کرده اند.

اين خبرگزاری همچنين اعلام کرده است که طلافروشان بزرگ اصفهان از حدود هشت روز پيش و همزمان با آغاز اجرای اين قانون مالياتی تازه، واردات شمش طلا را متوقف کرده اند.

در همين حال روزنامه کارگزاران، در شماره روز چهارشنبه خود با انتشار گزارشی با عنوان «بازار اصفهان در روز پنجم تعطيلی» به نقل از يکی از «چهره های با نفوذ بازار تهران» نوشته است که تهرانيها سعی دارند تا با نامه نگاری های خود با مسوولان اقتصادی کشور بحران اصفهان را پايان دهند و مانع از گسترش آن شوند.

کارگزاران همچنين اعلام کرده است که اتحاديه های فروشندگان لوازم خانگی و طلافروشان که از آنها به عنوان «متوليان اعتصاب چهارروزه اصفهان» نام برده است، گفته اند که قصد دارند تا روز جمعه از داد و ستد و ادامه کار عادی خودداری کنند.


XS
SM
MD
LG