لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

ابراز تردید اسرائیل درباره نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفته است که تحریم های کنونی جامعه بین المللی علیه ایران شدیدترین تحریم ها هستند، ولی یا این حال مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ نمی تواند باعث جلب اعتماد وی شود.

خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای باراک در گفت وگو با خبرنگاران خارجی که اخبار اسرائیل را پوشش می دهند گفت: «این را هم در واشینگتن و هم در اورشلیم به خوبی می دانند، تا زمانی که خطر و تهدیدات امنیتی برای اسرائیل وجود دارد، تمام گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای روی میز خواهد بود.»

اهود باراک گفته است:« ولی، مذاکرات با گروه ۱+۵ نمی تواند باعث جلب اعتماد من بشود. شايد اين بدبينانه به نظر برسد، اما دولت اسرائیل توان فريب خوردن را ندارد. »

ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور تازه از مذاکرات هسته ای را پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار کردند. قرار است دور بعدی اين مذاکرات در ۲۳ ماه مه دربغداد برگزار شود.

اهود باراک در ادامه گفته است: « برای دانستن تاکتيک های ايران شما لازم نيست که خيلی به عقب برگرديد. در حالی که اميدوارم که در این مورد من اشتباه کرده باشم، ولی به عنوان
وزير دفاع اسرائيل، در برابر مردم اسرائيل مسئول هستم که از خطر چشم پوشی نکنم.»

وزير دفاع اسرائيل تصريح کرده است که برنامه هسته ای ايران در حال حرکت به جلو است و «آنها مصمم» به دستيابی به سلاح هسته ای هستند.

اهود باراک گفته است: ما داريم به مرحله ای نزديک می شويم که به آن ورود به منطقه «مصونيت» می گويم، مرحله ای که برنامه هسته ای ايران به اندازه کافی توسعه يافته است و در برابرحملات مصون خواهد بود.


در حالی که اهود باراک از مد نظر بودن گزینه نظامی در قبال ایران صحبت کرده است که دو تن از مقامات شاخص امنیتی و نظامی اسرائیل به طور صریح مخالف سیاست های دولت حاکم اسرائیل هستند. مئیر داگان، رییس سابق موساد از جمله این مقامات هستند.

همچنین ژنرال بنی گانتس، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در یکی از آخرین گفت وگوهای خود گفته بود که فکر نمی‌کند «که ایران سرانجام به سوی تولید بمب اتم پیش برود.»

ژنرال بنی گانتس، این سخنان را در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد استقلال این کشور بیان کرده بود.

اهود باراک در پاسخ به این پرسش ها که آیا واقعا می داند اقدام نظامی چقدر هزینه دارد، گفته است: «من در مورد جنگ و اقدام نظامی آدم بی تجربه ای نیستم و میدانم هزینه های زیادی دارد. اما اگر ایران به بمب اتمی دست یابد، خطری که برای منطقه و جهان دارد به مراتب بزرگتر از هزینه های هرگونه برخورد است.»

اسرائیل می گوید برنامه اتمی ایران خطری برای موجودیت اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از زمان شکل گیری دولت ائتلافی خود موضع جنگ طلبانه ای علیه ایران اتخاذ کرده و گفته ممکن است برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی زمان از دست برود.

دولت فعلی آمریکا بر روی دیپلماسی با ایران متمرکز است. گروه پنج به علاوه یک هم دور اول گفت وگوها با ایران را در استانبول برگزار کرد که دو طرف از آن راضی بودند و قرار است آن را ادامه دهند.

یووال دیسکین، رئیس پیشین شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، روز جمعه، هشت اردیبهشت، در انتقادی تند از نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور ضمن این که آنها را متهم کرد که در قضیه ایران مردم اسرائیل را گمراه می‌کنند گفت که آنها «به مسئله ایران به طور نمایشی متوسل شده‌اند.»

آقای دیسکین همچنین اشاره کرد که «هیچ اعتمادی» به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع، در اداره جنگی احتمالی علیه ایران ندارد.

اهود باراک با رد اظهار نظر منتقدان دولت حاکم اسرائیل گفت: «برخی از چهره ها در جهان هستند، از جمله شماری از چهره های اسرائیلی که انگیزه های سیاسی دارند و ترجیح می دهند سرشان را زیر برف کنند.»

وی بار دیگر تاکید کرد زمان دارد از دست می رود و چیزی نمانده که برنامه اتمی ایران به مرحله ای برسد که دیگر نتوان برای توقف آن کاری کرد.

آقای دیسکین، رئیس پیشین شباک در سخنان خود نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را متهم کرد که با توهم‌های مذهبی خود مدعی هستند که اگر اسرائیل در برابر ایران به اقدام نظامی دست نزند، اسرائیل نابود می‌شود.

به گفته آقای دیسکین، «قضیه کاملا برعکس است و بسیاری در جهان ارزیابی می‌کنند» که اتفاقاً حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند سران ایران را به سوی بمب اتمی پیش ببرد. وی گفت: «اما نتانیاهو و باراک بر توهم‌های خود پافشاری می‌کنند و می‌خواهند کشور را به سوی جنگ ببرند.»
XS
SM
MD
LG