لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه دست‌کم شش کشته برجای گذاشت


نیروهای هوایی اسرائیل روز پنجشنبه و ساعاتی پس از حمله به یک اتوبوس در جنوب اسرائیل، به نوار غزه حمله کرده است که این حملات دست کم شش کشته برجای گذاشته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد، «عاملان و یا دست اندرکاران این حملات» هدف قرار خواهند گرفت.

به گزارش رویترز، یک مقام نظامی مصر نیزگفته است، در جریان حملات هوایی اسرائیل به یک نقطه مرزی مصر و اسرائیل، یک افسر و دو نیروی امنیتی مرزبانی مصر کشته شده اند.

هرچند حماس که کنترل نوار غزه را به عهده دارد هرگونه دخالت در حمله روز پنجشنبه به یک اتوبوس را رد کرده ولی مقامات اسرائیلی می گویند «شبه نظامیان ساکن غزه» مسئول این حمله هستند.

یک مقام فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت که در پی حملات هوایی اسرائیل به باریکه غزه، دستکم شش تن کشته شده و شماری هم زخمی شده اند. همچنین گزارش شده یک منزل مسکونی در رفح، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

حمله افراد مسلح به چند وسیله نقلیه اسرائیلی از جمله یک اتوبوس مسافربری در روز پنج‌شنبه که دست‌کم هفت کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت در بزرگراه شماره ۱۲ اسرائیل در ۳۰ کیلومتری شمال شهر ساحلی ایلات رخ داد. این شهر ساحلی اسرائیل در فاصله‌ای اندک از شهر بندری طبا در مصر قرار دارد.

شبکه جهانی بی بی سی هم به نقل از یک منبع در غزه گزارش داد «کمال النیراب» رییس گروه شبه نظامی موسوم به کمیته مقاومت مردمی که از گروه های نزدیک به حماس به شمار می رود ولی مواقعی هم مستقل عمل می کند و چهار عضو این گروه در جریان حمله هواپیماهای اسرائیلی کشته شدند.

این منابع می گویند «عماد حامد» و پسر صاحب خانه ای که در آن سکونت داشته هم در جریان این حمله کشته شده اند ضمن این که چند غیرنظامی هم در این حمله آسیب جدی دیده اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: «کسانی که کشته شدند، مسئول و یا دست اندرکار حمله روز پنجشنبه در اسرائیل بودند و کسانی که دستور این حمله را دادند، هیچ کدام زنده نماندند. اگر هم کسی فکر می کند دولت اسرائیل در مقابل این گونه برنامه ها عقب نشینی می کند، باید بدانند که راه به خطا رفته اند.»

تلویزیون الاقصی، ارگان رسانه ای شبه نظامیان حماس در گزارشی اعلام کرد نیروهای امنیتی غزه پیش از حمله اسرائیل، ساختمان ها را تخلیه کردند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای که به دنبال این حادثه منتشر شد نوار غزه، در مرز صحرای سینا و اسرائیل، را که تحت کنترل گروه شبه‌نظامی حماس قرار دارد «سرمنشأ فعالیت‌های تروریستی» خوانده و تهدید کرد که «با تمام قوا علیه آنها وارد عمل خواهیم شد.»

طبق بیانیه ارتش اسرائیل، تروریست‌ها ابتدا به روی اتوبوسی که عازم شهر ایلات بوده آتش گشوده و سپس موشکی ضدتانک به سوی یک وسیله نقلیه دیگر شلیک کرده‌اند.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، حمله به اتوبوس در جنوب اسرائیل را «یک حمله وحشیانه» خوانده و خواهان توقف هرگونه اعمال تروریستی در اسرائیل شده است. سخنگوی بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل هم خواستار آرامش در منطقه شده و از دو طرف خواسته اوضاع را از حال طبیعی خارج نکنند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با محکوم کردن حمله در جنوب اسرائیل گفت: «این گونه خشونت ها تاکیدی بر نگرانی های ما در مورد خشونت در شبه جزیره سینا است و ما از مقامات مصری می خواهیم وضعیت امنیت در منطقه را جدی بگیرند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا ساعات عصرگاهی روز پنجشنبه، هنوز تیراندازی و درگیری در مرز اسرائیل با باریکه غزه مشهود است.
XS
SM
MD
LG