لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

اسرائيل: هيچ نشانه ای از تغيير رفتار ايران در دست نيست


ژنرال بنیامین (بنی) گانتس
ژنرال بنیامین (بنی) گانتس
ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، گفته است با وجود تشديد فشارهای جامعه جهانی بر ايران، هيچ نشانی از اين که سران جمهوری اسلامی ايران هدف برنامه های هسته ای اين کشور را تغيير دهند، در دست نيست.

ژنرال گانتس روز سه شنبه در نشست کميسيون امور خارجی و دفاعی کنست، مجلس اسرائيل، به پرسش های نمايندگان عضو اين کميسيون در باره آخرين وضعيت منطقه، تهديدات و چالش ها برای اسرائيل در سال ۲۰۱۲ پاسخ می داد.

به گزارش رسانه های اسرائيل، رييس ستاد کل ارتش اين کشور گفته است که اهرم فشار جهانی بر ايران به ويژه از نظر مالی به شدت سنگين شده است اما بعيد است که سران جمهوری اسلامی ايران از تلاش برای دستيابی به توانايی نظامی هسته ای دست بکشند.

ژنرال گانتس همچنين گفت که سران ايران برای شنيدن پيامی که جامعه جهانی از راه گسترش اين تحريم ها عليه ايران به آنها می دهد، گوش شنوايی نداشته و در برابر فشارهای بين المللی مقاوم شده اند.

پيشتر نيز اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل با حمايت از گسترش تحريم ها عليه ايران، نسبت به اثرگذاری آن بر سران ايران و تغيير هدف برنامه هسته ای ايران، ابراز بدبينی کرده بود.

آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل، نيز يکشنبه در نشست کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اسرائيل گفته بود که بعيد می داند که سران ايران هدف برنامه هسته ای خود را تغيير دهند.

اظهارات جديد رييس ستاد کل ارتش اسرائيل در زمينه ايران در حالی بود که روزنامه تايمز بريتانيا نيز سه شنبه در گزارشی با استناد به يک ارزيابی مشروح تهيه شده از سوی يکی از انديشکده های مهم مطالعاتی امنيت ملی اسرائيل، نوشته بود که کارشناسان اين انديشکده که اکثراً ژنرال های پيشين ارتش اسرائيل هستند، توصيه کرده اند که اسرائيل بايد خود را برای وضعيتی آماده کند که تلاش های اسرائيل و جامعه جهانی در قبال برنامه اتمی ايران کارساز نباشد و ايران به بمب هسته ای دسترسی يابد.

تايمز نوشته بود که کارشناسان اين انديشکده اسرائيلی به پيش بينی رفتارهای يک ايران برخوردار از بمب هسته ای، پرداخته و نتيجه گزارش خود را نيز برای نخست وزير اسرائيل ارسال کرده اند.

به نوشته تايمز، گزارش تهيه شده در باره شبيه سازی رفتارهای حکومت ايران پس از رسيدن به توان هسته ای، پيش بينی وضعيت منطقه و جهان و از جمله رفتارهای عربستان و روسيه پس از اين تغيير استراتژيک قوا در خاورميانه، ممکن است که به مفهوم کنار آمدن اسرائيل با يک ايران اتمی باشد.

مئير داگان، رييس پيشين موساد اسرائيل، به تازگی گفته بود که ايران هسته ای يک خطر بسيار جدی برای منطقه و جهان هست اما الزاماً يک خطر حياتی برای موجوديت اسرائيل نيست.

روزنامه بريتانيايی تايمز سه شنبه نوشته بود که کارشناسان انديشکده اسرائيلی گفته اند که اگر ايران در سال ۲۰۱۲ تصميم راهبردی برای سوار کردن بمب اتمی را بگيرد، بمب را در سال ۲۰۱۳ آزمايش خواهد کرد.

ايران ماهيت نظامی در برنامه هسته ای خود را رد می کند و مدعی است که تحريم های جهانی اثری بر اقتصاد اين کشور نداشته است.

در همين حال، ديپلمات های آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين در روزهای اخير گفته اند که ايران غنی سازی اورانيوم را نيز در تأسيسات جديد در منطقه «فردو» در استان قم آغاز کرده است.

آغاز غنی سازی ايران در «فردو» در حالی است که بامداد چهارشنبه مصطفی دانش روشن، معاون تأسيسات غنی سازی نطنز در اثر انفجار بمبی که به درون اتومبيل او در تهران انداخته شد، به قتل رسيد.

ايران سوء قصد جديد به يکی از مهم ترين کارشناسان اتمی خود را نيز به اسرائيل نسبت داد؛ امری که اسرائيل در برابر آن مانند گذشته سکوت کرده است.
XS
SM
MD
LG