لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

فاضل لنکرانی دو روزنامه نگار آذربایجانی را واجب القتل دانست


آیت الله فاضل لنکرانی
آیت الله فاضل لنکرانی

آيت الله فاضل لنکرانی، از مراجع تقليد شيعيان در قم، با صدور فتوايی، دو روزنامه نگار جمهوری آذربايجان را به دليل توهين به پيامبر اسلام، «واجب القتل» دانسته است .


به گزارش سايت خبری دفتر آقای فاضل لنکرانی چند تن از مقلدين وی درجمهوری آذربايجان، از وی درباره حکم شرعی برخورد با عاملان اين توهين سوال کرده بودند و آقای لنکرانی در پساخ گفته است در صورت هرگونه توهين به پيامبر، قتل او بر هر کسی که به عامل توهين دسترسی داشته باشد، لازم است.


حدود دو ماه پيش، رافق تقی در هفته نامه صنعت چاپ جمهوری آذربايجان مطلبی نوشت و در آن به نقد سياست جمهوری آذربايجان در زمينه مذهب پرداخت.


گقته شده اين روزنامه نگار در مطلب خود به پيامبر مسلمانان توهين کرده است.


در پی انتشار اين مقاله، واکنش های اعتراض آميز متعددی در جمهوری آذربايجان، ترکيه و ايران روی داد.


هر چند دادگاهی در باکو، پايتخت جمهوری آذربايجان نگارش چنين مطلبی را موجب تفرقه مذهبی تشخيص داده و نويسنده را به دو ماه زندان محکوم کرده، اما واکنش ها هنوز ادامه دارد .


در همين حال، سمير صداقت اوغلو، سردبير نشريه صنعت که مقاله جنجال برانگيز رافق تقی تحت عنوان "ما و اروپا" را منتشر کرده نيز، هم در جمهوری آذربايجان به مجازاتی مشابه رافق تقی محکوم شده و هم مشمول حکم قتلی شده که آيت الله فاضل لنکرانی صادر کرده است .


آن گونه که سايت اينترنتی دفتر آقای فاضل لنکرانی گزارش داده، درنامه مقلدين آمده که نويسنده مقاله با تحليلی کوشيده اروپا و دين آن را که مسيحيت است از هر لحاظ برتر و خاورميانه و دين آن را که اسلام است از هر جهت پست و بی ارزش نشان بدهد .


به گفته معترضان به اين مقاله، رافق تقی در قسمتی از مطلب خود با کلمات ناپسند پيامبر اسلام را مورد توهين قرار داده و در پايان مقاله اعلام کرده است که همه اين مطالب را آگاهانه و از روی عمد نوشته است و باز هم چنين مطالبی خواهد نوشت .


آقای لنکرانی در پاسخ به سوال مقلدين خود، چنين شخصی و با اين گفته ها را اگر مسلمان زاده باشد مرتد دانسته و چنانچه کافر بوده از مصاديق سب النبی، توهين به پيامبر، معرفی کرده و در هر صورت قتل او را لازم دانسته است.


در همين حال، کميته ای به نام کميته بين المللی عليه اعدام و سنگسار، با انتشار بيانيه ای در واکنش به فتوای آيت الله فاضل لنکرانی، خواستار اعتراض همگانی نسبت به اين فتوا شده است.


XS
SM
MD
LG