لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

نخست وزیر لبنان: در برابر کودتا مقاومت می کنم


تظاهرکنندگان، شعارهای ضد دولتی سر دادند
تظاهرکنندگان، شعارهای ضد دولتی سر دادند

نخست وزیر لبنان در واکنش به تظاهرات طرفداران حزب الله گفت در برابر تلاش «برای کودتایی که مورد حمایت سوریه است» مقاومت خواهد کرد.


در همین زمینه، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت حزب الله و متحدانش که از حمایت سوریه و ایران برخوردارند، می کوشند دولت لبنان را بی ثبات سازند.


تام کیسی افزود تظاهرات حزب الله، با هدف سرنگونی دولت مشروع لبنان صورت گرفته است.


از سوی دیگر جان بولتن سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز جمعه، تظاهرات حزب الله لبنان را، «بخشی از تلاش ایران و سوریه برای انجام یک کودتا در لبنان» توصیف کرد.


درخواست استعفای نخست وزیر لبنان



تظاهرات کنندگان بيروت خواستار استعفای اعضای دولت فواد سينيوره نخست وزیر لبنان شدند . شرکت کنندگان در اين تجمع اعتراضی اعلام کردند آن قدر به حضور خود درخیابان ها ادامه می دهند تا دولت لبنان سرنگون شود.

مهتاب فرید ، خبرنگار اعزامی رادیو فردا ازبیروت گزارش داد که جمعیت زیادی ازمردم ، بالغ بریک میلیون نفر در مرکزشهرتجمع کردند.


به گزارش خبرنگار رادیو فردا ، این تظاهرات با آرامش برپا شد.


ميشل عون ، از رهبران حزب مسيحی مخالف دولت ، در ميان تظاهرات گفت که دولت سينيوره بايد کنار رود .


اعتراض هواداران حزب الله در حالی دنبال می شود که نيروهای نظامی لبنان به حالت آماده باش درآمده و مقابل ساختمان نخست وزیری مستقر شده اند .

اين تظاهرات به دعوت حزب الله لبنان و در اعتراض به سياست های دولت نخست وزیرلبنان، فواد سينيوره انجام می شود.


گروه حزب الله مدعی است دولت سينيوره از پيمان همکاری ملی لبنان موسوم به ۱۴ مارس عدول کرده و از اين رو از هواداران خود خواست که برای برپایی تظاهراتی بدون خشونت به خیابان های بیروت بیایند .


درخواست حزب الله


سيد حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان روز گذشته در شبکه تلويزيونی المنار حاضر شد و انتقادهای خود را از سياست های دولت اعلام کرد.


وی مدعی است دولت آقای سينيوره مخالف مصالح ملی لبنان عمل کرده است و از اين رو درخواست تظاهراتی آرام را مطرح کرد و از هواداران خود خواست تا با رعايت آرامش و دوری از خشونت اعتراض خود را اعلام کنند .


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بيروت ، ارتش لبنان در اطراف ساختمان رياست جمهوری ، سیم خاردار مستقر کرده و افراد مسلح نيز در مکان های مهم شهر در آماده باش کامل به سر می برند .


حزب الله لبنان دولت را متهم به پيروی از سیاست های غرب می کند و در اين راستا دو وزيرحزب الله از کابينه استعفا کرده اند .


حاميان دولت نيز در مقابل ، حزب الله را «عوامل سوريه در لبنان» می دانند و معتفدند سوريه با همکاری ايران ، به حزب الله کمک مالی و تسليحاتی می کند. ايران اتهام کمک نظامی به حزب الله را همواره رد کرده است ، اما مقامهای تهران بارها تصریح کرده اند که «حامی معنوی» حزب الله لبنان هستند .


زمان پايان تظاهرات روز جمعه از سوی حزب الله اعلام نشد و احتمال درگيری ميان طرفداران حزب الله و هواداران دولت هم وجود دارد .


از زمان ترور رفيق حريری، نخست وزير لبنان که سال گذشته اتفاق افتاد فشار بين المللی زيادی بر دولت سوريه وارد شده تا از دخالت در امور لبنان دست بردارد . اين اتهام از سوی مقامات سوريه رد شده است .


پرونده حريری از سوی سازمان ملل در حال بررسی بود که دو هفته پيش وزير صنايع لبنان ترور شد و اوضاع سياسی این کشور بار ديگر بحرانی شد.



XS
SM
MD
LG