لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

نخست وزير لبنان روز شنبه وارد ايران می شود


سعد حريری، نخست وزير لبنان قرار است روز شنبه از ايران ديدار کرده و درباره امنيت و ثبات سياسی لبنان، مذاکره کند.

به گزارش رويترز، آقای حريری برای درخواست کمک و پايين آوردن تنش های سياسی به تهران می رود چرا که با نزديک شدن اعلام نظر دادگاه سازمان ملل درباره ترور و قتل پدرش، رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان، و امکان معرفی برخی از مهره های حزب الله لبنان به عنوان مظنون و يا دست اندرکار، ممکن است تنش های سياسی در لبنان از سوی حزب الله که مورد حمايت ايران و سوريه است، بالا بگيرد.

در جريان ترور رفيق حريری در سال ۲۰۰۵، پنج سال پيش، نخست وزير لبنان به همراه ۲۱ نفر ديگر کشته شدند. در پی درخواست سياستمداران لبنانی، دادگاه سازمان ملل مامور رسيدگی و بررسی پرونده ترور شد.

سياستمداران لبنانی نگران هستند در صورتی که نام عضو يا اعضای حزب الله لبنان در اين پرونده و به عنوان مقصر يا مباشر يا دست اندرکار معرفی شود، تنش های سياسی به خشونت گرايش پيدا کند.

حزب الله لبنان هرگونه ارتباط و يا دخالت در پرونده ترور رفيق حريری و ديگر ترورهای مقامات دولتی را رد کرده است.

مقامات لبنانی اميدوارند با توجه به پيشنهادهای اخير سياسی مطرح شده از سوی عربستان سعودی و سوريه، بتوانند از تنش های سياسی احتمالی جلوگيری کنند. برای موفقيت اين طرح، کمک و حمايت ايران هم نياز است.

عثمان صفا، تحليلگر سياسی لبنانی به رويترز گفت: « سفر حريری به تهران، تلاشی برای رسيدن به توافق است و او ترجيح داده به جای مذاکره غيرمستقيم از راه سوريه و يا حزب الله، مستقيم با تهران گفت وگو کند.»

سفر آقای حريری به تهران، پس از سفر چندی پيش محمود احمدی نژاد به لبنان است که هرچند در بيروت اعلام کرد از تمامی گروه های سياسی لبنان حمايت می کند، اما حضور خود را در ميان هوادارن حزب الله لبنان پررنگ تر نشان داد.

گمانه زنی ها و پيش بينی ها درباره اعلام رای دادگاه ترور رفيق حريری، هنوز اعلام نشده که دولت ائتلافی سعد حريری را که چند وزير حزب الله لبنان را هم درون خود دارد، به خطر انداخته است.

حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان از تمامی شهروندان لبنان خواسته دادگاه سازمان ملل را تحريم کنند و هشدار داده در صورتی که نام اعضای حزب الله معرفی شود، جلوی هرگونه دستگيری آنها را خواهد گرفت. وی همچنين از سعد حريری خواسته اين دادگاه را که به گفته او «يک پروژه اسرائيلی» است را، کنار بگذارد.

در سال ۲۰۰۸، دوسال پيش، درگيری سياسی بين حزب الله و طرفداران حريری، به صحنه خشونت کشيده شد. تحليلگران می گويند ممکن است در صورت اعلام اسامی مقامات حزب الله در جريان پرونده ترور رفيق حريری، خشونت های بدتر از آن زمان را به دنبال داشته باشد.

در ماه جولای، پادشاه عربستان و بشار اسد رييس جمهوری سوريه درسفری مشترک با لبنان رفتند تا راهی برای دفع تنش ها پيدا کنند. عکاب سکر، يک نماينده پارلمان و از نزديکان سياسی سعد حريری گفت:« توافق عربستان و سوريه، نقشه راه برای ماست و حالا بر سر جزييات آن مذاکرات در جريان است تا هم ثبات و هم عدالت تامين شود.»

هنوز مشخصات دقيقی از طرح سوريه – عربستان ارائه نشده است و به گفته عکاب سکر، تا نهايی نشود هم اعلام نخواهد شد. وی افزود: «ايران از اين طرح راضی است.»

عثمان صفا می گويد ايران هرچند ممکن است از اين توافق راضی باشد ولی برای دخالت در جلوگيری از اقدام و واکنش تند حزب الله لبنان، در مقابل حتما چيزی می خواهد. آقای صفا گفت: «انتظار آن ها اين است که اگر نام يا نام هايی از اعضای حزب الله اعلام شد، سعد حريری دستوری دستگيری و تعقيب حقوقی آن ها را صادر نکند.»

سعد حريری هنوز به حمايت خود از دادگاه سازمان ملل ادامه داده و اين کار، به بهای ناهماهنگی سياسی با حزب الله لبنان تمام شده و او نتوانسته اصلاحاتی که دنبال آن ها بود را به اجرا گذارد. حتی لايحه بودجه سال ۲۰۱۰ با اين که از شش ماه پيش به پارلمان ارائه شده و در حالی که حدود چهارهفته ديگر سال ميلادی به پايان می رسد، هنوز تصويب نشده و حتی مشخص نيست که تا پايان سال تصويب می شود يا اين که به سال بعد واگذار می شود.
XS
SM
MD
LG