لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

حمله گروهی مسلح به دفتر نخست وزیر لیبی


عکسی از درگیری های گذشته از شهر طرابلس
عکسی از درگیری های گذشته از شهر طرابلس
گزارش ها حاکی است دسته ای از افراد مسلح روز سه شنبه به دفتر نخست وزیری لیبی یورش برده و شروع به تیراندازی به سمت ساختمان کردند. این گروه برای گرفتن کمک مالی به دفتر نخست وزیر مراجعه کرده بودند که تجمع آن ها به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان این درگیری ها چند تن کشته شده اند ولی آمار دقیق از خسارت های جانی و مالی این حمله منتشر نکرده است.

به گفته شاهدان عینی، این گروه شبه نظامیان که از شهر یرفان در یکصد کیلومتری جنوب غربی طرابلس به مجموعه دفتر نخست وزیری آمده بودند درخواست کمک مالی برای بهبود زندگی داشتند و گفته بودند باید به آن ها پول نقد داده شود.

«عادل عثمان» سخنگوی وزارت دفاع دولت لیبی گفت در جریان درگیری تعدادی کشته شده اند ولی هنوز آمار دقیق و رسمی اعلام نشده است. رویترز به نقل از شاهدان عینی می گوید چهار تن کشته شده اند.

یکی از نگهبانان دفتر نخست وزیری لیبی به رویترز گفته است: «وقتی شبه نظامیان آمدند و شروع به شعار و تظاهرات کردند، ما به زنانی که در داخل ساختمان بودند، گفتیم که خارج شوند ولی مردان ماندند.»

وی گفته است: «عبدالرحیم الکیب، نخست وزیر لیبی هم در جلسه ای در یک ساختمان دیگر بوده و در زمان حضور شبه نظامیان، در دفتر کار خود حضور نداشته است.

به گزارش رویترز، تمامی این جریان شورش و تجمع و تیراندازی در مقابل ساختمان نخست وزیری حدود نیم ساعت طول کشیده است.

لیبی در حال حاضر خود را برای نخستین انتخابات سراسری پس از سقوط حاکمیت معمر قذافی آماده می کند و هنوز اوضاع در این کشور ناآرام است.

محاکمه حامیان قذافی در لیبی

در همین حال روز سه شنبه جلسه دادگاه پنج تن از مقامات رسمی و حامیان معمر قذافی در لیبی برگزار شد. قاضی دادگاه به درخواست وکلای مدافع یک هفته دادرسی را به تعویق انداخت و هیچ یک از اتهام ها را هم اعلام نکرد.

علی الشعب، از مقامات رسمی دادگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «این پنج تن قرار است به اتهام تشکیل دسته ای تبهکار برای انجام خرابکاری و قاچاق اسلحه، محاکمه شوند.»

این پنج تن، سال گذشته در زمان درگیری های میان نیروهای مخالفان و نیروهای دولتی وفادار به معمر قذافی، دستگیر شده بودند. این پنج متهم دو وکیل مدافع دارند.

پیشتر و در ماه فوریه هم شماری از افراد متهم به حمایت از قذافی، در دادگاهی نظامی ور بنغازی محاکمه شدند. محاکمه روز سه شنبه نخستین باری است که این متهمان در دادگاه مدنی حاضر می شوند.
XS
SM
MD
LG