لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

درخواست تجديد نظر رد شد؛ ملادیچ به دادگاه لاهه منتقل می شود


قضات دادگاه پرونده ژنرال راتکو ملاديچ در صربستان، با درخواست تجديد نظر او مخالفت کرده و رای قبلی خود مبنی بر انتقال متهم نسل کشی در سربرنیتسا به دادگاه کيفری بين المللی لاهه را تاييد کردند.

راتکو ملاديچ و تيم دفاعی او به رای دادگاه اعتراض کرده و گفته بودند او توانايی حضور در دادگاه را ندارد و وضع جسمانی او اين اجازه را نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، «برونو واکريچ» معاون دادستان عالی صربستان گفت: «درخواست تجديد نظر رد شده و راتکو ملاديچ در اسرع وقت به دادگاه کيفری لاهه در هلند تحويل داده می شود.»

با امضای وزير دادگستری صربستان، انتقال ملاديچ به هلند نهايی می شود و او برای رسيدگی به اتهاماتی که عليه او اقامه شده، در دادگاه حاضر می شود.

راتکو ملاديچ، متهم کليدی در کشتار مردم سربرنيتسا و نيز جنايات جنگی ديگر در بوسنی که پس از ۱۶ سال اختفا و فرار از قانون بازداشت شد، روز دوشنبه به حکم تحويل خود به دادگاه بين المللی لاهه اعتراض و درخواست تجديد نظر کرد.

ژنرال راتکو ملاديچ، متهم به ايفای نقش مرکزی و مهم در قتل عام حدود هشت هزار مرد و پسر ساکن سربرنيتسا است. او ارشدترين مقام بازداشت شده متهم به جنايات جنگی در خلال جنگ بوسنی است که از زمان بازداشت رادوان کاراجيچ در سال ۲۰۰۸ دستگير شده است.

ژنرال ملاديچ که فرماندهی نظامی صرب‌های بوسنی را برعهده داشت از سال‌ها پيش به دليل قتل عام و ارتکاب جنايت جنگی از سوی ديوان کيفری لاهه تحت پيگرد بود.

وی در ساعات اوليه بامداد روز پنجشنبه گذشته در ايالت ويودينا در شمال صربستان بازداشت شد.

راتکو ملاديچ روز سه شنبه برای مدت کوتاهی از زندان خارج شد و اجازه يافت بر سر مزار دخترش که در جريان جنگ داخلی يوگسلاوی سابق خودکشی کرده بود، شمع روشن کند.

ژنرال ملاديچ ۶۹ ساله، به شنيع ترين اعمال غيرانسانی، نسل کشی و جنايت عليه بشريت متهم است.
تصویری از مزار آنا، دختر راتکو ملادیچ

دختر ژنرال ملاديچ با نام «آنا» در سال ۱۹۹۴ و در حالی که ۲۳ سال سن داشت و دانشجوی پزشکی بود، با کلت کمری پدرش خودکشی کرد.

هرچند هيچ يادداشتی از دختر ژنرال ملاديچ باقی نمانده، اما رسانه های صربستان می گويند او به دليل افسردگی شديد ناشی از اعمال پدرش، به زندگی خود پايان داد.

برونو واکريچ در مورد اين ملاقات گفت: «ما از قبل اين مسئله را اعلام نکرديم چرا که هم يک مسئله شخصی برای راتکو ملاديچ است و هم اين که برای مسائل امنيتی آن را پنهان نگه داشتيم. وی در تمامی مدت حضور خود تحت تدابير شديد امنيتی بود و متهم فقط چند دقيقه وقت در اختيار داشت تا شمعی روشن کرده و محل را ترک کند.»

به گفته مقامات رسمی صربستان، ژنرال ملادیچ به احتمال زياد روز چهارشنبه راهی هلند خواهد شد.

يکی از خانواده هايی که دو فرزند پسر و همسر خود را در جريان حمله نيروهای تحت فرماندهی ژنرال ملاديچ از دست داده، نسبت به اجازه حاضر شدن او بر سر مزار دخترش اعتراض کرده و آن را نادرست دانسته است.

«قديره گابلژيچ» که پسرانش در زمان قتل عام سربرنيتسا ۱۶ و ۲۱ ساله بودند، بعد از اين همه سال بخش هايی از جسد فرزندانش را پيدا کرده و جست و جو برای يافتن ديگر اعضای جسد آن ها ادامه دارد.

او گفته که «قصاب سربرنیتسا می تواند سر قبر دخترش برود ولی من هنوز بايد دنبال بقيه استخوان ها و جسد پسرهايم باشم.»

تيم دفاعی راتکو ملاديچ، خواستار حضور پزشکان و بررسی وضعيت جسمی وی شده اند.

معاون دادستان عالی صربستان می گويد اين ها همه تاکيتک هايی برای دفع وقت است ولی جلوی تصميم نهايی را نمی گيرد و راتکو ملاديچ تحويل دادگاه لاهه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG