لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

وضعیت وخیم شماری از زندانیان سیاسی


جعفر گنجی، فعال ملی – مذهبی و از هواداران نهضت آزادی ، روز سه شنبه توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است.

آقای گنجی بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت و به اتهام های اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت ملی و تبليغ عليه نظام، به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است.

به گزارش وبسايت کلمه در حالی که حکم زندان اکبر گنجی هنوز به صورت رسمی به او ابلاغ نشده، اين بازداشت برای اجرای حکم صورت گرفته است.

مرتضی کاظميان، فعال ملی- مذهبی ساکن پاريس در گفت وگو با رادیو فردا می گوید در ماه‌های اخير فشار بر فعالان ملی- مذهبی افزايش بيدا کرده است.

مرتضی کاظمیان: «متاسفانه در ماه های اخير يک دور جديدی از فشارها بر عليه نيروهای ملی – مذهبی آغاز شده که همه اين ها ناظر بر اين است که هيچ گونه فعاليت تشکيلاتی، سياسی و نشست مشترکی ازسوی اين نيروها برگزار نشود.»

وی می افزاید: «طبيعتا اين دوستانی که در داخل زندان به سر می برند، چون کاملا در اختيار تيم های بازجويی و امنيتی هستند، متاسفانه متحمل فشارهای بيشتر و آسيب های مشددی می شوند.»

رضا شهابی، فعال کارگری هم که بعد از باخبر شدن از حکمش، چهار روز در اعصاب غذا بود، طبق خواسته خانواده و دوستانش روز چهارشنبه اعتصاب غذايش را شکست.

او که از خردادماه ۸۹ در زندان به سر می برد به اتهام های اقدام عليه امنيت ملی و فعاليت تبليغی عليه نظام جمعا به شش سال زندان و پنج سال محروميت از فعاليت های سنديکايی محکوم شده است.

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی در گفت وگو با رادیو فردا گفت که هسمرش حال جسمی خوبی ندارد و بايد هر چه زودتر برای درمان به بيمارستان منتقل شود.

ربابه رضايی: «حکمی که به ايشان داده اند شش سال زندان است که البته ما الان منتظر دادگاه تجديد نظر هستيم.»

خانم رضایی در مورد وضعیت همسرش می گوید: «تا آن جايی که من می دانم، پزشک قانونی ايشان را معاينه کرده و گفته در همين يکی دو روز آينده بايد ايشان را برای درمان به بيمارستان انتقال داد.»

وی می افزاید: « (همسرم) مشکل گردن‌درد دارند و چند وقت هم که در بيمارستان بودند، عمل نشدند. هم مشکل درد گردن و هم مشکل کمر درد دارند.که البته يک سری بيماری هم سوغات زندان است که همسرم به آن مبتلا شده است.»

حشمت الله طبرزدی، فعال سياسی و دبير کل جبهه دموکراتيک ايران هم به گفته خانواده اش حال جسمی نامناسبی دارد و بايد تحت درمان قرار بگيرد.

او که از ناراحتی قلبی رنج می برد و دارو مصرف می کند به تازگی دچار درد معده و ناراحتی گوارشی هم شده است.

حسين طبرزدی، فرزند حشمت الله طبرزدی درباره وضعيت پدرش می گويد: «در آخرين ملاقاتی که من با ايشان داشتم می گفتند که معده شان دچار يکسری نارسايی شده است و دليل اصلی اين مسئله هم می تواند پايين بودن کيفيت غذاهای زندان باشد.

وی می افزاید: «در طول تعطيلات نوروز ايشان به اصرار خانواده يک درخواست مرخصی نوشتند که اين درخواست حتی برای دادستانی هم ارسال نشده و همان جا مقامات زندان زير درخواست ايشان نوشته بودند که شما شرايط دريافت مرخصی را نداريد.»

حشمت الله طبرزدی يک روز پس از عاشورای سال ۸۸ بازداشت شد و از آن تاريخ تاکنون بدون داشتن حق مرخصی در زندان رجايی شهر کرج به سر می برد.

حشمت الله طبرزدی به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرايمی بر عليه امنيت کشور به تحمل ۹ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG