لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

«ما خانواده سينما، صلح و آرامش و زيبايی را با هم تقسيم می‌کنيم»


فاطمه معتمد آریا
فاطمه معتمد آریا
به پاس تلاش در بالا بردن جايگاه و مقام حرفه ای سينما، پاسداشت ارزش های فرهنگی حرفه بازيگری و تعهد در حفظ و اشاعه روح هنر سينما، جايزه معتبر فرانسه به نام «هانری لانگ لوا» طی مراسمی به فاطمه معتمد آريا، بازيگر سرشناس سينمای ايران تعلق گرفت.

اين جايزه سينمايی هفت سال پياپی است که در چنين روزهايی به کارگردانان، بازيگران ، تهيه کنندگان و عوامل فعال در عرصه سينمای دنيا اعطاء می شود.

خانم فاطمه معتمدآريا شامگاه دوشنبه به هنگام دريافت جايزه هانری لانگ لوا، پدر سينماتک فرانسه در سخنان کوتاهی با اشاره به اين نکته که سينما به او عشق ورزيدن به مردم را آموخته، يادآور شد که « بی آنکه بگوييم در سرزمين هايمان ، سياستمداران چه چيزهايی را بين خود بده و بستان می کنند؟ ما اعضای خانواده سينما، صلح، آرامش و زيبايی را تقسيم می کنيم.»

وی در هنگام دريافت جايزه گفت: «به همه سلام می کنم و می دانم که همه ما دليلی برای اينجا بودن با هم داريم.»

وی افزود: «دليلی برای اين که بدون اين که فکر کنيم چه زبانی داريم؟ از چه کشوری آمده ايم؟ و در کجای جهان زندگی می کنيم؟ دور هم هستيم.»

خانم معتمد آريا گفت: «ما عشق، مهربانی و دوستی را بين همديگر تقسيم می کنيم و سهم خودمان را هم برمی داريم. بی آنکه فکر کنيم چه رنگی هستيم؟ چه زبانی داريم؟ چه مذهبی داريم؟ و با اين عشق ياد می گيريم که ما انسان ها همديگر را دوست داشته باشيم و همه جا با هم باشيم.»

مراسم اعطای هانری لانگ لوا، شامگاه دوشنبه مستقيما از سايت اينترنتی اين جايزه پخش شد.


کلودیا کارديناله، بازيگر پيشکسوت سينمای ايتاليا، رومن پولانسکی، کارگردان معروف، تئو آنگلوپولوس، کارگردان يونانی که به تازگی جان باخت و ديگر آهنگسازان و تهيه کنندگان نامی جهان تا کنون موفق به دريافت به دريافت جايزه لانگ لوا شده اند.

از سينمای ايران نيز به جز فاطمه معتمدآريا، تا کنون عباس کيارستمی و رخشان بنی اعتماد، دو کارگران سينمای ايران اين جايزه را دريافت کرده اند. اما خانم معتمدآريا نخستين بازيگر سينمای ايران است که اين جايزه را به دست آورده است.

فاطمه معتمد آريا تاکنون چهار بار جايزه سيمرغ بلورين در دوره های گوناگون جشنواره فجر را از آن خود کرده و پنج بار ديگر هم نامزد دريافت اين جايزه شده است.

اين هنرپيشه ايرانی تا کنون در ۴۰ فيلم سينمايی، پنج مجموعه تلويزيونی و ۱۱ اثر تئاتری هم به ايفای نقش پرداخته است.

خانم معتمد آريا از پايه گذاران انجمن بازيگران ايران است و به مدت هشت سال هم نماينده بازيگران سينمای ايران در خانه سينما بوده است.

وی پيش از دريافت جايزه سينمايی هانری لانگ لوا، به خاطر بازی در فيلم «اينجا بدون من» جايزه بهترين بازيگر جشنواره جهانی فيلم در مونترال کانادا را به دست آورد.
XS
SM
MD
LG