لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

مقام ناتو: حق حمله به معمر قذافی را داريم


یک مقام سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، که ماموريت اجرای قطعنامه شورای امنيت برای حفاظت از شهروندان غيرنظامی ليبی را برعهده دارد اعلام کرد حق قانونی برای حمله به معمر قذافی برای اين نيروها محفوظ است.

این مقام با اين حال از اظهار نظر در این باره که آيا ناتو در حال حاضر چنين برنامه‌ای را دنبال می‌کند يا اين که در پی اهداف استراتژيک ديگری است خودداری کرد.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان، يکی از افسران ارشد ناتو گفته است که هدف قرار دادن و حمله به شخص معمر قذافی حقی است که در قطعنامه شورای امنيت برای ناتو به طور غیرمستقیم قید شده و حذف قذافی مغايرتی با قطعنامه حمايت از شهروندان ليبی ندارد.

اين مقام ارشد ناتو که نام او در گزارش ذکر نشده، در همين حال حاضر نشده از ماموريت فعلی ناتو برای حذف قذافی يا احتمال وجود چنين استراتژی خبر دهد.

وی گفت: «معمر قذافی رهبری ليبی و فرماندهی کل نيروهای نظامی را بر عهده دارد، در نتيجه به عنوان يکی از اهداف ناتو تعريف می‌شود.»

ناتو از هفته گذشته حملات خود را بر طرابلس متمرکز کرده و حتی هلي‌کوپترهايی را برای حمله راهی پايتخت ليبی کرده است.

کارشناسان می‌گويند اين فشارها برای مراحل نهايی حذف قذافی تعريف شده است.

قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنيت سازمان ملل می‌گويد: «نيروهای ائتلافی از هر اقدام مقتضی، ضروری و لازم برای حفظ شهروندان غيرنظامی ليبی استفاده کنند.»

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو، هم روز چهارشنبه گفت: «کشورهای جهان بايد برای دوران ليبی پس از قذافی خود را آماده کنند، چرا که دوران حکومت قذافی خيلی زود به پايان می‌رسد.»

ناتو در آخرين فرمان رسمی خود اعلام کرد مدت حضور خود در عمليات ليبی را برای ۹۰ روز ديگر تمديد کرده است.

از سوی دیگر معمر قذافی در آخرين اظهارنظر رسمی خود گفته است که تسليم نمی‌شود و کنار هم نخواهد رفت و در مقابل حمله‌ها می‌ايستد.

اين در حالی است که نماينده ويژه رياست جمهوری روسيه امروز قرار است وارد ليبی شود. کشورهای غربی پيشتر از روسيه خواسته بودند برای حل بن‌بست ليبی وارد عمل شود.

تشکيلات مخالفان و معترضان در شرق ليبی توانسته است از سوی شماری از کشورهای غربی به رسميت شناخته شود.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، با شماری از نمايندگان مخالفان و معترضان قذافی در امارات متحده عربی ديدار کرد.

همچنین کشورهای مداخله‌کننده در ليبی روز پنج‌شنبه در کنفرانسی در ابوظبی وعده دادند صدها ميليون دلار به شورشيان مخالف معمر قذافی کمک کنند. اين در حالی است که شماری از مقام‌های بلندپايه اين کشورها پيش‌بينی کردند حکومت معمر قذافی به زودی از هم می‌پاشد.

در حالی که حمله‌های نيروهای ناتو به طرابلس، پايتخت ليبی، شدت يافته، هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، که در اين کنفرانس شرکت کرده بود اظهار داشت مذاکراتی با نزديکان معمر قذافی در جريان است که به گفته او «امکان» انتقال قدرت در اين کشور را افزايش داده است.

با اين حال هيلاری کلينتون تاکيد کرد که «هنوز راه مشخصی در پيش رو نيست».

هيلاری کلينتون در کنفرانس گروه تماس ليبی که بيش از ۳۰ کشور و سازمان بين‌المللی در آن شرکت داشتند، اظهار داشت: «گفت‌وگوهای متعدد و ادامه‌داری با افراد نزديک به قذافی صورت گرفته و ما می‌دانيم که در اين گفت‌وگوها به امکان انتقال قدرت در کنار ديگر مسائل پرداخته شده است.»

از سوی ديگر کوين راد، وزير خارجه استراليا، در اين کنفرانس گفت که برپايه خبرهای رسيده از منابع مختلف، حکومت قذافی ممکن است «زودتر» از موقعی که انتظار آن می‌رفت به پايان خود برسد.

شورشيان ليبی از کشورهای مداخله‌کننده در ليبی درخواست کرده‌اند که يک کمک سه ميليارد دلاری برای هزينه‌های ضروری در اختيار آنها قرار دهند.

در کنفرانس روز پنج‌شنبه کشورهای شرکت‌‌کننده در مجموع وعده دادند نزديک به يک ميليارد و صد ميليون دلار به شورشيان کمک کنند؛ بيشتر اين کمک‌ها از محل دارايی‌هايی توقيف شده دولت قذافی تامین خواهد شد.

کويت و قطر که از حمله نظامی به ليبی حمايت کرده بودند وعده کمک ۳۰۰ ميليون دلاری به شورشيان داده‌اند.

در همين حال ايالات متحده و استراليا نيز به صف کشورهايی پيوستند که شورای انتقالی شورشيان ليبی را نماينده مشروع اين کشور می‌دانند.
XS
SM
MD
LG