لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

مذاکره با کره شمالی بدون نتیجه تمام شد


کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکا در بحران کره شمالی، بن بست در مذاکرات را اعلام کرد.
کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکا در بحران کره شمالی، بن بست در مذاکرات را اعلام کرد.

مذاکرات شش جانبه در باره بحران اتمی کره شمالی بدون رسيدن به توافق نهايی روز جمعه در پکن در حالی به پایان رسید که به گفته مقامات رسمی دولت ژاپن، موضع گيری تغيير ناپذير کره شمالی اين گفت و گو ها را به بن بست رسانده است.


آخرين روز از مذاکرات شش جانبه هسته ای در پکن در حالی به پايان می رسد که به رغم پيش بينی های دولت چين، کره شمالی هنوز حاضر نشده مواضع سرسختانه خود را تغییر دهد.


کريستوفر هيل، مذاکره کننده هسته ای آمريکا در بحران کره شمالی، روز جمعه قبل از شرکت در آخرين دور اين گفت و گوها، با ابراز سرخوردگی از موضع گيری کره شمالی، اين کشور را به پافشاری برای رسيدن به خواسته های دست نايافتنی و غير معقول متهم کرد .


وی که قرار است، شنبه آینده، چين را به مقصد آمريکا ترک کند به خبرنگاران گفت: کره شمالی بايد مسائلی را که باعث بروز اين همه مشکلات برای اين کشور شده است را جدی بگيرد.


آقای هيل در ادامه اظهارات خود با اشاره به موارد مطرح شده از سوی کره شمالی در اين دور از مذاکرات، اعلام کرد اين کشور هر روز خواسته های جديدی مطرح کرده که انجام آن غيرممکن است.


اظهارات امروز آقای هيل در حالی عنوان می شود که ساير کشورهای شرکت کننده در اين دور از مذاکرات نيز همزمان از سرسختی کره شمالی برای رسيدن به خواسته های خود ابراز تاسف کرده و آن را بن بستی بر سر راه پيشرفت اين مذاکرات عنوان کرده اند.


تارو آسو، وزيرخارجه ژاپن، نیز اعلام کرد شرايط به گونه ای است که دولت چين پيش بينی کرده بود و يا می توان این گونه گفت که آن چنان که آمريکا، ژاپن و کره جنوبی انتظار داشتند، نبوده است.


کریستوفر هیل خبر داد در جریان مذاکرات، کره شمالی هر روز خواسته های جديدی مطرح کرده که انجام آن غيرممکن است

دولت ژاپن با ابراز تاسف در باره دست نیافتن به موفقيت در اين دور از مذاکرات اعلام کرد به جز کره شمالی، ساير کشور های شرکت کننده خواستار حل اين بحران بوده اند.


نماينده ارشد کره جنوبی در اين دور از مذاکرات هم ضمن دعوت از تمامی جناحهای درگير به ادامه تلاشهای صادقانه برای حل اين مشکل اظهار داشت دست یابی به هر گونه پيشرفتی در اين دور از مذاکرات به موضعگيری کره شمالی بستگی دارد.


این در حالی است که قرار است با پایان مذاکرات، نمايندگان هسته ای چين به طور جداگانه با تمامی کشورهای شرکت کننده در اين دور از مذاکرات گفت و گو کنند.


کره شمالی، علاوه بر درخواست لغو تحريم های مالی، فهرست بلند بالايی از خواسته های خود را بعنوان پيش شرط در اين دور از مذاکرات ارائه کرده و اعلام کرده است تا زمانی که خواسته های اين کشور عملی نشود، حاضر نخواهد شد مسئله انصراف از برنامه های هسته ای خود را مورد بررسی قرار دهد.


XS
SM
MD
LG