لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

فرانسوا اولاند کار خود را به عنوان ریيس جمهور فرانسه آغاز کرد


فرانسوا اولاند، روز سه شنبه در مراسمی به طور رسمی رياست جمهوری کشور فرانسه را برعهده گرفت. ساعتی پس از مراسم ادای سوگند، نخست وزير خود را انتخاب کرده و اعلام کرد همين روز سه شنبه راهی سفری به برلين می شود تا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ديدار و گفت وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اولاند پس از مراسم سوگند رياست جمهوری، «ژان مارک آرو» را به عنوان نخست وزير پيشنهادی خود معرفی کرد و گفت برای مذاکره در مورد وضعيت مالی اتحاديه اروپا و بحران يورو، راهی آلمان می شود.

آقای اولاند پس از انجام مراسم رسمی در کاخ اليزه، وعده داد فرانسه را به «راهی نوين» هدايت کند. روز سه شنبه اعلام شد رشد اقتصادی فرانسه در چهار ماه اول سال جاری ميلادی، صفر بوده است.

ژان مارک آرو، نخست وزير پيشنهادی آقای اولاند، ۶۲ سال دارد و از رهبران با سابقه حزب سوسياليست به شمار می آيد و شهردار شهر نانت، پنجمين شهر بزرگ فرانسه است.

دفتر رياست جمهوری فرانسه اعلام کرد مابقی اعضای کابينه روز چهارشنبه معرفی خواهند شد. فرانسوا اولاند ۵۷ ساله، پس از ۱۷ سال رياست جمهوری را بار ديگر به حزب سوسياليست فرانسه برگرداند.

فرانسوا اولاند در مراسمی رسمی در کاخ اليزه، با استقبال نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری قبلی فرانسه روبرو شد. در بيرون از کاخ اليزه، شماری از هواداران آقای سرکوزی با تکان دادن پرچم های فرانسه، شعار حمايت از او سرمی دادند. نيکولا سرکوزی يک دوره پنج ساله، رياست جمهوری فرانسه را در اختيار داشت.

آقای سرکوزی ديدار کوتاه و محرمانه با آقای اولاند داشت که در آن کدهای مخصوص مربوط به زرادخانه و بمب های اتمی فرانسه را به رييس جمهوری جديد فرانسه تحويل داد و سپس با همسرش، کارلا برونی از کاخ اليزه خارج شد.

نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری قبلی از الیزه بیرون رفت
نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری قبلی از الیزه بیرون رفت
​آقای اولاند به همراه شريک زندگی خود در اين مراسم حاضر شده بود. برخلاف نيکولا سرکوزی که برای مراسم تحليف، فرزندان خود را دعوت کرده بود، فرانسوا اولاند هيچ يک از چهار فرزند خود را به اين مراسم نياورده بود.

فرانسوا اولاند در سخنرانی خود پس از ادای سوگند گفت که فرانسه را دوباره استوار خواهد کرد و راهی نوين در اروپا خواهد گشود.

رييس جمهوری فرانسه گفته خواهان مذاکره دوباره در مورد بسته کمک مالی به کشورهای بحران زده منطقه مالی يورو است. آنگلا مرکل پيش از ديدار رسمی با آقای اولاند گفته بود مذاکرات قبلی و تمام شده را نمی شود دوباره از سرگرفت.
XS
SM
MD
LG