لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

اهداء جایزه صلح نوبل به اقتصاددان بنگلادشی


محمد یونس درپی مبارزه با فقر برای حفظ صلح جهانی است.
محمد یونس درپی مبارزه با فقر برای حفظ صلح جهانی است.

محمد يونس، اقتصاددان بنگلادشی و رييس بانک «گرمين» روز يکشنبه طی مراسمی در اسلو، پايتخت نروژ، جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۶ را دريافت کرد .


محمد يونس از راه اعطای وام های کوچک و کوتاه مدت به مردم فقير و راه اندازی صنايع کوچک در پی مبارزه با گسترش فقر است. اين اقدام وی گامی در جهت گسترش صلح ارزيابی شده و از اين رو جايزه صلح نوبل به آقای يونس داده می شود .


محمد يونس که «بانکدار فقرا» نيز به او می گويند، در مراسم دريافت جايزه خود و در نطقی رسمی گفت:«تبعيض اقتصادی، نظام های اجتماعی و سياسی، فقر دموکراسی، تخريب محيط زيست و نبود حقوق بشر باعث شده صلح جهانی در معرض خطر و تهديد قرار گيرد «.


وی در ادامه به فعاليت بانک خود که از ۳۰ سال پيش تا به امروز به کار خود ادامه می دهد اشاره کرد. اين بانک امروزه هفت ميليارد دلار گردش مالی سالانه دارد.


تسليم بيگم در سال ۱۹۹۲ نخستين وام خود را به مبلغ ۲۰ دلاراز بانک گرمين گرفت تا با آن يک بز بخرد. وی حالا صاحب چند کارگاه توليدی است

بانک گرمين در حال حاضر سالانه ميلياردها دلار وام می دهد و مبلغ وام اعطايی به هر نفر بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار است .


آقای يونس درباره وام بانک خود گفت: می دانيم که مبالغ بانک ما زياد نيست اما ما درباره افرادی صحبت می کنيم که فقير هستند و ۱۰۰ دلار برای آنها پول زيادی است .


وی گفت: قصد ما دادن پول کم برای گذران زندگی نيست. قصد داريم به مردم اين موضوع را منتقل کنيم که داشتن مرغ برای زندگی فردا، بهتر از داشتن تخم مرغ برای گذران زندگی امروز است .


به عبارت ديگر نه برای گذران زندگی که برای تداوم رو به رشد زندگی برنامه ريزی می کند .


محمد يونس در ادامه گفت: در برخی جوامع امکان کمک مساوی وجود ندارد. برای مثال در بنگلادش از اعطای وام به زنان استقبال نمی شود و می گويند رفتن زن به بيرون از خانه و راه اندازی کار و تجارت مخالف با دستوراسلام است .


آقای يونس ۶۶ سال دارد و جايزه ۱.۱ميليون يورويی خود را در حالی گرفت که خانم« مسمت تسليم بيگم» نيز در کنار او ايستاده بود. تسليم بيگم در سال ۱۹۹۲ نخستين وام خود را به مبلغ ۲۰ دلاراز بانک گرمين گرفت تا با آن يک بز بخرد. وی حالا صاحب چند کارگاه توليدی است و همچنين يکی ازنه نفری است که هيات مديره بانک گرمين را تشکيل می دهند.


XS
SM
MD
LG