لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

مذاکره با کره شمالی از سرگرفته می شود


کره شمالی به پیشنهاد چین برای شروع مذاکرات، پاسخ مثبت داد.
کره شمالی به پیشنهاد چین برای شروع مذاکرات، پاسخ مثبت داد.

دور دوم مذاکرات شش جانبه در رابطه با بحران اتمی کره شمالی دوشنبه آينده در پکن از سر گرفته می شود. به گزارش خبرگزاری ها، دولت چين پيشنهاد داده گفت وگوها از روز شانزدهم دسامبر، ۲۵ آذرسال جاری، آغاز شود .


آژانس خبری کره جنوبی روزشنبه اعلام کرد دولت چين پيشنهاد داده تا دور دوم اين گفتگوها از روز شانزدهم دسامبر در پکن آغاز شود. اين نخستين تاريخ مشخصی است که از زمان به بن بست رسيدن اين مذاکرات در سال گذشته عنوان می شود .


هم چنين آژانس خبری کيودو از ژاپن با انتشار خبری مشابه اعلام کرد تمامی طرفين درگير با تاريخ پيشنهادی دولت چين موافقت کرده اند.


گزارش های رسيده از واشينگتن نيزحاکی از آن است که دولت ايالات متحده از خبر آغاز اين گفت وگوها تا هفته آينده اظهار اميدواری کرده است. يک مقام آگاه دولت آمريکا که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت:«احتمال از سرگيری اين مذاکرات طی ده روز آينده وجود دارد اما هنوز کار خاصی انجام نشده است».


تمامی طرفين درگير با تاريخ پيشنهادی دولت چين برای مذاکره با کره شمالی موافقت کرده اند

دولت جرج بوش همواره بر اين نکته پافشاری کرده که مذاکرات برنامه هسته ای کره شمالی و خلع سلاح اين کشور از تسليحات اتمی بايد با حضور شش کشور آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی دنبال شود .


جرج بوش، رييس جمهورآمريکا، جمعه گذشته در ادامه اعتراض ها به آزمايش بمب اتمی کره شمالی، که نهم اکتبر، ۱۷ مهر سال جاری، انجام شد، با اعمال تحريم های جديد عليه اين کشور موافقت کرد .


بر اين اساس، دولت اين کشور موظف شد تا همکاری های تسليحاتی و مالی خود را با کشورهايی که در صدد دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای هستند، متوقف کند.


XS
SM
MD
LG