لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

«موساد در مرگ فیزیکدان ایرانی دست نداشته است»


روزنامه رسمی دولت اعلام کرده که فیزیکدان هسته ای ایران، لرز کرده و بخاری روشن کرده اما فراموش کرده آن را خاموش کند.
روزنامه رسمی دولت اعلام کرده که فیزیکدان هسته ای ایران، لرز کرده و بخاری روشن کرده اما فراموش کرده آن را خاموش کند.
۲۶ روز پس از مرگ دکتر اردشيرحسين پور ، روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، به نقل از محمد هادی صادقی، رييس دانشگاه شيراز، علت مرگ دکتر اردشير حسين پور، فيزيکدان هسته ای ايران را «گازگرفتی» عنوان کرد.

در سه هفته اخير که خبر مرگ اين فيزيکدان جوان منتشر شد، رسانه های فارسی زبان بسياری از وی با عنوان «دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی» ياد کرده اند.

آقای صادقی، در تشريح علت مرگ این فيزيکدان هسته ای ايرانی گفت: «دکتر حسين پور پس از ۴ تا ۵ ساعت استنشاق گاز منو اکسيد کربن، دچار خفگی شده است.»

تکذيب دخالت موساد

همچنين روزنامه دولتی ايران روز شنبه، در خبری کوتاه به انتشار اخباری در رسانه های امريکا، بريتانيا و اسراييل درباره دست داشتن سازمان اطلاعاتی و امنيتی اسراييل، موساد، در مرگ فيزيکدان هسته ای ايران واکنش نشان داد.

روزنامه ايران نوشت: «درگذشت دکتر حسين پور، که از وی به عنوان يکی از فيزيکدانان هسته ای ياد می شود، بر اثر حادثه گازگرفتگی در منزل سازمانی بوده و هيچ فرد يا گروهی در مرگ اين استاد دانشگاه دخالت نداشته است.»

در پی انتشار خبر مرگ ناگهانی اين فيزيکدان جوان، يک شرکت اطلاعاتی خصوصی در آمريکا به نام «استراتفورد»، اين احتمال را مطرح کرد که سازمان امنيتی اطلاعاتی اسراييل، موساد، در مرگ دکتر حسين پور دست داشته است.

دکتر محمد هادی صادقی نيز که از اردشير حسين پور فيزيکدان هسته ای ايران به عنوان «متوفی» نام برده، در مصاحبه با روزنامه ايران گفته است: «متوفی به دليل سرماخوردگی شديد، دچار لرز شده و به همين دليل اقدام به روشن کردن بخاری منزل خود که نصب آن تکميل نشده بود، می کند. به اين اميد که بعد از گرم شدن، آن را خاموش کند، اما به دليل کسالت شديد به خواب رفته و پس از ۴ تا ۵ ساعت بر اثر استنشاق گاز منواکسيد کربن، دچار خفگی شده و فوت می کند.»

بنا به اين گزارش، دکتر حسين پور تحت تدابير امنيتی زندگی می کرده و رييس دانشگاه شيراز نيز گفته است که «نگهبانان» از ساختمان محل اقامت اين فيزيکدان، حفاظت می کرده اند و به گفته وی «به هيچ وجه امکان ورود به ساختمان بدون متوجه شدن نگهبان وجود ندارد.»

ابهامات بسيار

خبر مرگ دکتر اردشير حسين پور که دوشنبه، ۲۵ دی، جان خود را از دست داد، شش روز بعد و پس از تدفين او در قطعه «نام آوران باغ رضوان» اصفهان، با عنوان «تششيع جنازه يک فيزيکدان جوان» بر تلکس ويژه واحد مرکزی خبر قرار گرفت.

در پی انتشار «احتمال دست داشتن موساد در قتل اين استاد دانشگاه» در روزنامه های ساندی تايمز، تايم و روزنامه های اسراييلی، خبرگزاری فارس به نقل از «يک مقام آگاه»، فعاليت دکتر حسين پور در امور هسته ای را تکذیب کرد و نوشت: «موساد قدرت عمليات در ايران را ندارد.»

اما با اين حال سه شنبه گذشته، سايت بازتاب، دکتر حسين پور را «يکی از فيزيکدانان برجسته هسته ای ايران و طراح سانتريفيوژ» ناميد. البته این سايت خبری نيز قتل اين فيزيکدان هسته ای به دست موساد را «بلوف» توصيف کرد.

دکتر حسين پور، که بود؟

روز ۱۷ بهمن در مراسم معرفی برگزيدگان امسال جشنواره خوارزمی که با حضور رييس جمهوری اسلامی برگزار شد، جايزه رتبه اول ابتکار به خاطر «طراحی و ساخت مدل عملياتی شناور استيلت» به دکتر حسين پور، فيزيکدان فقيد، تعلق گرفت.

ساعتی پس از آن سايت بازتاب به نقل يکی از بستگان وی از او با عنوان «طراح موتور و پيشرانه های موشک شهاب سه» و «طراح سانتريفيوژ» ياد کرد.

دکتر اردشير حسين پور که متولد سال ۱۳۴۱ بود، پس از پايان تحصيلات در رشته مهندسی الکترونيک، در مقطع دکترای هسته ای ادامه تحصيل داده بود.

وی تز دکترای فيزيک هسته ای خود را با عنوان «فيزيک هسته ای الکتروديناميک يون های مغناطيسی در ابرشبکه ها» نگاشته بود و در سال ۱۳۸۱ درجه دکترا گرفته بود.

اين فيزيکدان ايرانی علاوه بر ثبت پنج اختراع و انتشار ۳۵ مقاله علمی در مجلات تخصصی بين المللی، رتبه اول تاليف کتاب در سال ۱۳۷۵و رتبه دوم تحقيقات کاربردی جشنواره بين المللی خوارزمی در سال ۷۹ را در کارنامه خود داشت.

وی همچنين در سال ۱۳۸۲ عنوان نفر اول محققان دفاعی جمهوری اسلامی ايران را به دست آورده بود.

عضويت در گروه مهندسی مواد دانشگاه شيراز و عضويت در دانشکده دفاعی مالک اشتر اصفهان از ديگر سمت های وی بود.
XS
SM
MD
LG