لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی از محمود احمدی نژاد خواسته از پرونده هسته ای بهره برداری نکند.
روزنامه جمهوری اسلامی از محمود احمدی نژاد خواسته از پرونده هسته ای بهره برداری نکند.

روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله امروز خود به رييس جمهوری اسلامی توصيه کرده دست از پرگويی درباره فعاليت های هسته ای بردارد. اين روزنامه به صراحت محمود احمدی نژاد را به ادعاهای عجيب و انتشار اخبار فعاليت های هسته ای متهم کرده و خطاب به وی نوشته که بيان برخی از تصميمات مهم هسته ای کشور در سخنرانی های شهری، به ذهن القا می کند که بدون پشتوانه فکری و تدبير لازم تصميم گيری می شود.


جمهوری اسلامی، خطاب به احمدی نژاد نوشته، چه نيازی است که وی يک روز از راه اندازی ۳۰۰۰ دستگاه غنی سازی و روز بعد از ۶۰ هزار دستگاه غنی سازی سخن بگويد و اساس فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی را در افکار عمومی مردم با ابهام روبرو کند. اين روزنامه، همچنين احمدی نژاد را متهم کرده که بحث هسته ای را در سخنرانی ها خود به نماد و شعار دولت خود تبديل کرده و مشغول استفاده حزبی از آن است.


صندوق ذخيره ارزی خالی است


روزنامه حيات نو اقتصادی، سخنرانی حسن سبحانی در جلسه هفتگی موسسه دين و اقتصاد را درباره خالی شدن صندوق ذخيره ارزی منتشر کرده است. به نوشته اين روزنامه، سبحانی، از اعضای کميسيون برنامه و بودجه مجلس هفتم، در اين جلسه به بودجه و برداشت های بی رويه از حساب ذخيره ارزی انتقاد کرده است.


روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله امروز خود به رييس جمهوری اسلامی توصيه کرده دست از پرگويی درباره فعاليت های هسته ای بردارد

این روزنامه از قول اين عضو راستگرای مجلس نوشته، اگر شرايط به گونه ای پيش می رفت که انضباط در فعاليت های دولت وجود داشت و يا اگر امکان منضبط بودن به وجود می آمد، موجودی حساب ذخيره ارزی تا اواسط سال ۸۵ به ۴۸ ميليارد دلار می رسيد. اين در حالی است که در ابتدای سال جاری موجودی حساب ذخيره ۱۰ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار اعلام شده و از وضعيت فعلی آن اطلاعی منتشر نشده است.


حيات نو اقتصادی همچنين از قول حسن سبحانی نوشته دولت با متمم بودجه در سال ۸۵ حدود ۳۸ ميليارد دلار هزينه اضافی به کشور تحميل کرده است .


پاسخ به غرب


روزنامه رسالت، سخنان تهديد آميز جانشين فرمانده بسيج را منعکس کرده و نوشته درصورت تهديد جمهوری اسلامی، اقتصاد غرب و امنيت اسراييل هدف پنجه های پولادين جمهوری اسلامی قرار می گيرد.


به نوشته اين روزنامه، مجيد ميراحمدی ادعا کرده، « تسلط بر تنگه هرمز يکی از شاهراه های عبور انرژی دنيا، حکومت اسلامی را به حدی از قوت و توانمندی رسانده که از اين طريق و به هر ميزان که تحت فشار قرار بگيرد، اين فشار را به اقتصاد آمريکا و اروپا و امنيت اسراييل منتقل خواهد کرد.»


لايحه بودجه دير به مجلس رفته است


روزنامه سرمايه، از نگرانی مجلس نسبت به تقديم ديرهنگام لايحه بودجه سال ۸۶ خبر داده، و از قول يکی از نمایندگان مجلس نوشته که علاوه بر تاخير دولت، مجلس نيز به ۷۰ روز زمان برای بررسی آن نياز دارد.


اين روزنامه همچنين به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشته که به رغم تاخير دولت در تدوين و ارايه لايحه بودجه ۲۰۰ هزار ميليارد تومانی سال آينده کشور، طرح موضوعات جديدی نظير تغيير سبد ارزی و جايگزينی يورو به جای دلار، تامين نيازهای جمعيتی کشور طبق آمار سرشماری سال ۸۵ و ارزيابی قيمت پايه ۴۵ يا ۴۶ دلاری برای فروش هر بشکه نفت و تامين منابع بودجه سال آينده، بررسی دقيق تر و نياز به زمان بيشتر برای بحث را به واقعيتی گريزناپذير مبدل کرده است .


بی تدبيری و قطع گاز


روزنامه قدس، از قول رييس کميسيون انرژی مجلس، مشکل قطعی گاز در روزهای اخير را به بی تدبيری و نبود برنامه ريزی مسوولان اجرايی نسبت داده است. به نوشته اين روزنامه، کمال دانشيار با اشاره به اينکه اعتراض های مردمی زيادی در روزهای اخير به مجلس رسيده، تاکيد کرده نمايندگان استان های غربی کشور توسط موکلان خود زير فشار هستند.


قدس در ادامه از قول دانشيار نوشته بايد وزارت نفت را سرزنش کرد که چرا مردم را به زحمت انداخته و بازار گاز ايران در ترکيه را در معرض خطر قرار داده است .


روزنامه کيهان، در سرمقاله امروز خود کشورهای همسايه ايران را خائن و بی غيرت خوانده است

خيانت همسايه های جمهوری اسلامی


روزنامه کيهان، در سرمقاله امروز خود کشورهای همسايه ايران را خائن و بی غيرت خوانده است. نويسنده اين سرمقاله، سران برخی کشورهای عرب مسلمان را به پالوده خوری با دشمنان در رياض ، قاهره ، شرم الشيخ ، امان ، تل آويو ، لندن و واشنگتن متهم کرده و به طور تلويحی مدعی شده آنها نيز سرنوشتی چون صدام حسين خواهند يافت .


احتمال قطع روابط اقتصادی ايران و روسيه


و در آخر، روزنامه همبستگی، از احتمال قطع رابطه اقتصادی ايران و روسيه خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس گفته گام بعدی ايران در پی صدور قطعنامه تحريم در شورای امنيت سازمان ملل، تجديدنظر در مناسبات اقتصادی و سياسی با کشورهايی است که در تصميمات خصمانه عليه جمهوری اسلامی مشارکت می کنند.


به گفته محمد نبی رودکی، جمهوری اسلامی در آينده خواستار استفاده روس ها از اختيارات اين کشوردر شورای امنيت سازمان ملل است و در صورت عدم همراهی اين کشور ممکن است در روابط با آن تجديد نظر شود.


XS
SM
MD
LG