لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

مهندسان ایرانی ربوده شده در افغانستان، آزاد شدند


شبه نظامیان طالبان در استان فراه - عکس تزیینی است
شبه نظامیان طالبان در استان فراه - عکس تزیینی است
وزارت خارجه ایران اعلام کرد اتباع ايرانی ربوده شده در ولايت فراه در افغانستان، چهارشنبه، از دست گروگان گيران آزاد و به نقطه امنی انتقال يافتند.

مقامات پلیس افغانستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل هم این خبر را تایید کرده اند.

فداحسين مالکی، سفير جمهوری اسلامی ايران در افغانستان به خبرگزاری مهر گفت: «به دنبال رايزنی ها و اقدامات مشترک و مستمر سفارت جمهوری اسلامی ايران در افغانستان و دولت افغانستان، مهندسان ايرانی ربوده شده توسط افراد مسلح ناشناس، آزاد شدند و همگی سالم هستند.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس هم از کابل گزارش داد مقامات پلیس افغانستان خبر این آزادی را تایید کرده و گفته اند تمامی افراد ربوده شده آزاد شده و در سلامت کامل به سر می برند.

پیشتر گزارش شده بود افراد مسلح ناشناس عصر روز يکشنبه ۱۲ تن از مهندسان ايرانی و چند نفراز اتباع افغانی يک شرکت راه‌سازی خصوصی ايرانی را که مشغول احداث جاده ميل ۷۸ به فراه بودند، ربوده و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم یک روز بعد، روز دوشنبه، ربوده شدن ۱۲ مهندس ايرانی در افغانستان و نزديکی مرز ايران را تأييد کرد و افزود که تهران اين موضوع را پيگيری می‌کند.

افراد ربوده شده در منطقه‌ای هم مرز با ايران و واقع در ايالت فراه افغانستان در حال جاده‌سازی بودند. ربایندگان گفته بودند اگر ساخت این جاده متوقف نشود، گروگان ها را خواهند کشت.

نقيب‌الله فراهی، سخنگوی والی فراه گفته است که اين مهندسان از سوی شبه‌نظاميان طالبان ربوده شده‌اند، با اين‌حال يوسف احمدی، از سخنگويان طالبان در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفته بود که گروه طالبان در مورد اين آدم ربايی اطلاعی ندارد.

آقای فراهی تأکيد کرده بود که مهندسان ربوده شده مشغول آسفالت‌کاری جاده‌ای مرزی بوده‌اند که با کمک مالی ايران در خاک افغانستان ساخته می‌شود.

استان فراه يکی از مناطق دور افتاده افغانستان است که از مراکز فعاليت شبه نظاميان طالبان به شمار می‌رود.

اين استان در جوار استان هلمند و در جنوب غرب افغانستان واقع است.
XS
SM
MD
LG