لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

«کاهش صادرات فلزات از روسيه به ايران به دلیل تحريم ها»


یکی از شرکت های بورس سهام در روسیه
یکی از شرکت های بورس سهام در روسیه
خبرگزاری اينترفکس روسيه در گزارشی نوشته است: «شرکت های صادراتی بین المللی همگام با تحريم های اعمال شده عليه ايران عمل کرده و صادرات هرگونه فلز و محصولات فلزی روسیه به ايران را يا متوقف کرده يا به شکل گسترده ای آن را کاهش داده اند.»

اين گزارش که روز سه شنبه منتشر شده، به نقل از منابعی در صنايع صادرات فلزات روسيه که نامی از آن ها برده نشده می گويد: «تقريبا هيچ گونه مواد و محصولات فلزی که قابليت کاربرد نظامی داشته باشد ديگر به ايران صادر نمی شود و اگر هم محصولاتی از اين دست به ايران ارسال شده، کار دلال هايی است که می خواهند از موقعيت فعلی استفاده کنند.»

اين گزارش همچنين می گويد شرکت های صنعتی و فلزی روسيه مشغول بازبينی و دوباره نويسی قراردادهای همکاری خود با طرف های ايرانی هستند تا نحوه پرداخت را تغيير داده و مستقيم با بانک های روسيه و به روبل، واحد پولی روسيه، معامله کنند.

يک منبع به خبرگزاری اينترفکس روسيه گفته است: «برای تقريبا تمامی طرف های حاضر در بازار معاملات روسيه، هرگونه خريد و فروش بر اساس روبل، غيرممکن است. مگر اين که يک شرکت بخواهد به طور مستقيم با ايران معامله کند و بتواند يک بانک روسی هم پيدا کند که حاضر شود مبادلات مالی ميان آن دو را صورت دهد.»

اين خبرگزاری می گويد با چند تا از شرکت های اصلی و مهم صنايع فلزات روسيه تماس گرفته ولی نتوانسته واکنشی از آن ها بگيرد. فقط شرکت «اوراز» به اين خبرگزاری گفته تمامی فعاليت های فروش فلزات خود را ايران را قطع کرده است.

به گزارش اينترفکس، صادرات فلزات از روسيه و قزاقستان به ايران در ماه های گذشته افزايش جدی داشته و به حدود ۴۰ هزار تن در ماه رسيده بود اما به تازه گی تمامی آن ها متوقف شده و ديگر معامله ای در اين زمينه با ايران انجام نمی شود.

يکی از کارشناسان اقتصادی روسيه به خبرگزاری اينترفکس گفته ايران خريدار حدود ۱۵ درصد از توليدات فلزی روسيه است که مشخص نيست با توجه به اوضاع روز، اين آمار به چند درصد برسد.

در آخرين دور از تحريم های ايران، اتحاديه اروپا نفت، بانک مرکزی، تجارت الماس، طلا و ديگر فلزات گرانبها با ايران را تحريم کرد. آمريکا هم که پيش از اين بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را تحريم کرده بود، بانک تجارت ايران را هم به فهرست تحريم ها اضافه کرد.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمريکا، با افزوده شدن بانک تجارت به فهرست تحريم‌ها، هم‌اکنون ۲۳ نهاد مالی ايران و از جمله همه بانک‌های دولتی ايران از سوی واشينگتن تحريم شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ايرنا، پيشتر گزارش داده بود محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در گفت وگو با دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه خواستار افزايش همکاری ها و همچنين قطع دلار از بازار تجارت ميان دو کشور شده است.
XS
SM
MD
LG