لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

روسيه: باهرگونه قطعنامه علیه دولت بشار اسد مخالفيم


سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد طبق آمار تاييد شده، بيش از دو هزار و ۶۰۰ تن در سرکوب های خشونت آميز در سوريه کشته شده اند. و روسيه در پاسخ به درخواست کشورهای غربی اعلام کرد «به طور قاطع با هرگونه قطعنامه عليه سوريه مخالف است.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه روز دوشنبه گفت: «همين حالا هم کشورهای غربی از جمله آمريکا و اتحاديه اروپا راه اشتباهی برای اعمال فشار به حکومت دمشق رفته اند و نيازی به اعمال فشار از سوی شورای امنيت سازمان ملل نيست.»

فرانسه روز يکشنبه اعلام کرد، سکوت و کناره گيری شورای امنيت سازمان ملل از سرکوب خشونت آميز مردم سوريه نادرست و نابجاست و بايد حکومت بشار اسد را مجبور کرد کشتار و سرکوب مردم را متوقف کند. چين و روسيه مخالف هرگونه اعمال فشار بر روی رژيم حاکم در سوريه هستند.

گروه های حقوق بشر سوريه اعلام کردند فقط در يک هفته گذشته، ۱۱۳ تن از شهروندان سوريه توسط نيروهای امنيتی و نظامی بشار اسد کشته شده اند. شاهدان عينی می گويند در ۲۴ ساعت گذشته حضور سنگين نيروهای نظامی و زرهی در حماه ديده شده و ماموران خانه به خانه با هرگونه اعتراض مقابله می کنند.

دمشق گروه های مخالف و معترض را به «برپايی خشونت و اعمال تحريک آميز» متهم کرده و می گويد دولت فقط در پی «حفظ آرامش» است.

«بوثانيه شعبان»، مشاور امور رسانه ای بشار اسد که روز دوشنبه در مسکو با مقامات روسيه ديدار کرد، به خبرنگاران گفت: «آماری که ازسوی سازمان ملل اعلام شده نادرست است و آمار واقعی حدود نيمی از مقدار اعلام شده است ضمن اين که شمار زيادی از کشته شدگان، نيروهای امنيتی، نظامی و اطلاعاتی سوريه هستند.»

وی افزود: «طبق اطلاعاتی که ما در اختيار داريم، حدود ۷۰۰ تن از نيروهای نظامی و اطلاعاتی و امنيتی سوريه کشته شده اند و حدود ۷۰۰ تن هم از سوی ديگر جان داده اند که همگی شورشی هستند. »

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته که تمامی اطلاعات و آمار مربوط به کشته شدگان سوريه از منابع مختلف گرفته شده و صحت آن تاييد شده است.

خانم پيلای روز دوشنبه در ژنو به کميسيون عالی حقوق بشر گفت: «آمار کشته شدگان در ناآرامی های شش ماه گذشته در سوريه از دو هزار و ۶۰۰ تن فراتر رفته است و ما اين آمار را تاييد می کنيم.»

گروه های حقوق بشر مستقر در سوريه می گويند آمار کشته شدگان از حدود سه هزار تن هم فراتر رفته است.

فرانسه، بريتانيا، آلمان و پرتغال روز دوشنبه پيش نويس قطعنامه ای را توزيع کردند که در آن درخواست شده عليه حکومت بشار اسد تحريم های بين المللی اعمال شود تا هرگونه اعمال خشونت عليه شهروندان غيرنظامی متوقف شود. روسيه و چين می گويند «به هيچ وجه با اين قطعنامه همراهی نمی کنند.»

آلن ژوپه، وزير خارجه فرانسه روز يکشنبه گفت: «اين که شورای امنيت در امری چنين بديهی نتواند به اجماع برسد و موضع بگيرد، نوعی رسوايی است. به نظر ما رژيم حاکم در سوريه مشروعيت خود را از دست داده و بايد سازمان ملل با صدای واحد هرگونه خشونت در سوريه را محکوم کند.»
XS
SM
MD
LG