لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

برزان و البندر چگونه اعدام شدند؟


برزان و البندر در نزدیکی صدام به خاک سپرده شدند.
برزان و البندر در نزدیکی صدام به خاک سپرده شدند.

مويد الحيدری از مديران راديو عراق آزاد در گفت و گو با رادیو فردا، ضمن تشریح فیلم اعدام همدستان صدام، خبر داد برزان و البندر، همه عراقی ها را آزار و رنج دادند و فقط به شیعیان آزار نرساندند.


این در حالی است که بسياری از شيعيان دولت عراق از مرگ برزان ابراهيم التکريتی برادر ناتنی صدام و رييس سابق اداره اطلاعات و امنيت عراق که مسوول کشتار شمار بسياری از مردم عراق است ابراز خوشحالی کردند. اما شماری از اقليت سنی عراق اعدام او را نمونه ديگری از انتقام کشی فرقه ای ارزيابی کرده اند.


هرچند تصاویری از اعدام این دو مقام ارشد رژیم بعثی منتشر نشد تا بار دیگر احساسات مردمی مانند مراسم اعدام صدام برانگیخته نشود، اما فیلم این اعدام برای برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران نمایش داده شد که جدا شدن سر برزان از بدن، بار دیگر پرسش های زیادی را مطرح کرده است.


يک سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه گذشته گفته بود جدا شدن سر برزان التکريتی از بدن او در حين اعدام اتفاقی نادر و ناشی از اشتباه مامور اعدام بوده است. این احتمال هم مطرح شده که شاید این اتفاق نتیجه بیماری برزان و ابتلای وی به بیماری سرطان باشد.


جدا شدن سر از بدن


مويد الحيدری از مديران راديو عراق آزاد، بخش عراقی راديواروپای آزاد،درباره جزييات فيلم اعدام گفت که زمان فيلم تنها حدود یک دقيقه است و مکان آن همان مکان اعدام صدام حسين است، اما اين بار آماده تر و روشن تر به نظر ميرسد.


وی در شرح جزییات مراسم اعدام خبر داد که دو جوخه دار آماده شده و فيلم با ورود برزان و بندر به اتاق آغاز می شود، آن هم در حالی که لباس به رنگ نارنجی بر تن دارند و توسط ماموران يونيفرم پوش و رسمی وزارت دادگستری عراق هدايت می شوند.


شاهدان این مراسم گفتند که برزان رنگ پريده به نظر می رسید و لب های او مي لرزید اما بندر شهادتين را بر زبان می آورد.

شاهدان این مراسم نیز گفتند برزان رنگ پريده به نظر می رسید و لب های او مي لرزید اما بندر شهادتين را بر زبان می آورد. ماموران پس از پوشاندن نقاب بر چهره اين دو، همزمان طناب دار را بر گردنشان می آويزند و در يک لحظه دريچه زير پای هر دو اين افراد باز ميشود.



آقای حیدری گفت که در اين لحظه دوربين پيکر عواد البندر را آويخته بر طناب دار نشان می دهد و همزمان پيکر بدون سر برزان بر کف زمين به چشم مي خورد در حالی که سر وی در فاصله تقريبا يک متری پای او بر زمين افتاده است و فيلم با اين صحنه خونين به پايان می رسد.


این فیلم بدون صدا به نمایش درآمده است.


موید الحيدری با توجه به قطع سر برزان به گفته های یک پزشک مصری اشاره می کند که در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی مصرگفته که اتفاق های مشابهی تاکنون چند بار در مصر نيز اتفاق افتاده است.


این پزشک مصری به دلیل فیزیکی این اتفاق اشاره کرده و می گوید زمانی که بدن کمی چاق يا سنگين است و طول طناب دار بيش از دو تا سه متر باشد، ممکن است قدرتی به وجود آيد که موجب پاره شدن بافت های گردن شده و سر از بدن جدا شود.


توطئه ای در کار نبود


مويد الحيدری می گويد آنچه که ادعای هر گونه توطئه ای را در اين ميان رد می کند اين است که عواد البندر نيز با شرايط مشابهی به دار آويخته شد اما اين اتفاق تنها برای برزان التکريتی افتاد.


مويد الحيدری می گويد آنچه که ادعای هر گونه توطئه ای را در اين ميان رد می کند اين است که عواد البندر نيز با شرايط مشابهی به دار آويخته شد اما اين اتفاق تنها برای برزان التکريتی افتاد.

وی نتیجه می گیرد که اين اتفاق مربوط به شرايط فيزيکی بدن برزان بوده، ضمن این که پزشک عراقی مسوول مراسم اعدام در تلويزيون ملی العراقيه گفت اين پيامی از سوی خدا برای چنين انسانی است، که منظورش برزان تکريتی بود.


داماد برزان التکريتی در گفت و گو با شبکه تلويزيونی الجزيره گفت: بريدن سر ياد آور سنت صفويان است.


صفویان از خانواده شیعیانی هستند که زمانی در ایران حکومت را در اختیار داشتند و بدعت های زیادی در آیین و رسوم شیعه از آنان به جای مانده است.


برزان التکريتی و عواد البندر هردو در محلی نزديک قبر صدام حسين در روستای اوجه، زادگاه صدام در تکریت، به خاک سپرده شدند.


XS
SM
MD
LG