لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

واکنش عربستان سعودی به طرح ترور سفیرش در آمریکا


ساختمان سفارت عربستان سعودی در واشینگتن
ساختمان سفارت عربستان سعودی در واشینگتن
عربستان سعودی روز چهارشنبه توطئه برای ترور سفیر این کشور در واشینگتن و همچنین حمله به سفارت عربستان در آمریکا را محکوم کرد و آن را «زشت، منزجرکننده و تنفرآمیز» خواند.

به گزارش آسوشیتد پرس، شماری از منابع آگاه و رسمی عربستان بدون ذکر نام و عنوان خود به خبرگزاری رسمی عربستان گفتند: «پادشاهی عربستان قویا نقشه منزجرکننده و زشت طرح حمله و ترور سفیر عربستان در آمریکا را محکوم می کند و مرهون کمک های دولت آمریکا است که این نقشه را کشف و برملا و متوقف کردند.»

همچنین مقامات یاد شده گفتند: «پادشاهی عربستان به همکاری نزدیک با آمریکا ادامه می دهد تا دست های توطئه گر پشت این دسیسه مشخص شوند.»

یک مقام عربستان افزود: «عربستان سعودی به دنبال اقدامات مقتضی است تا هرگونه عملیات خصمانه از این دست را بی اثر کند. همچنین عربستان از تمامی کشورهای اسلامی و عربی می خواهد این تهدید را جدی بگیرند و به چنین اقدامات تروریستی واکنش به موقع نشان دهند.»

مقام های آمريکا روز سه شنبه دو ايرانی را به تلاش برای حمله به سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور عادل الجبیر، سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم کردند.

اين دو ايرانی، «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله، و «غلام شکوری» معرفی شده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است و گفته می شود که وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران است.

جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد کرده آن را «نقشه مضحک آمریکا برای دور کردن افکار عمومی از اعتراض های وال استریت» خوانده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه با اشاره به این که نقشه ایران برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن به صورت خطرناکی تنش را تشدید می کند،خواستار پاسخ قاطع جامعه جهانی به این مسئله شد.

به گزارش رویترز، خانم کلینتون در یک کنفرانس در واشینگتن از دیگر کشورهای جهان خواست با آمریکا همراه شده و این نقشه را محکوم کنند که به گفته او «ناقض حقوق بین المللی و حتی حقوق حمایت از دیپلمات هاست که ایران هم به آن متعهد است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «دولت باراک اوباما در حال همکاری با متحدان است تا بتواند تحریم های بیشتری را بر دولت ایران اعمال کرده و دولت حاکم بر تهران را با انزوای بیشتری روبرو کنند.»

در ادامه واکنش های مقام های ايران به اتهام های آمريکا روز چهارشنبه علی اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران، این اتهامات را «يک سناريوی از پيش شکست خورده، مضحک و خنده آور» توصيف کرده است. علی اکبر صالحی می گويد:« اين سناريو آنقدر مضحک است که حتی عقل يک بچه هم آن را نمی پذيرد.»

وزير خارجه ايران همچنين اضافه کرده است که طراحان چنين اتهاماتی «نزد افکار عمومی جهان رسوا » خواهند شد. در همين زمينه، ايران روز چهارشنبه، با احضار کاردار سوئيس در تهران، به شدت به اتهامات اخير آمريکا اعتراض کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کاردار سوئيس در تهران، در غياب سفير آن کشور، به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد جمهوری اسلامی به اين اتهامات به وی ابلاغ شده است.

بنابر اين گزارش، رييس اداره‌ آمريکای شمالی وزارت خارجه در اين ديدار ضمن محکوم کردن ادعای دولت آمريکا، آن را «شانتاژ سياسی» خوانده است.

شورای همکاری خلیج فارس هم روز چهارشنبه طی بیانیه ای گفت: «اقدام ایران برای حمله به سفیر و سفارت عربستان در واشینگتن زشت و نادرست و ناقض قوانین بین المللی است و به روابط کشورها و حوزه همکاری کشورهای همسایه آسیب و لطمه جدی وارد کرده است.»

این شور از ایران خواسته روابط خود با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه را بر اساس «صداقت، درستکاری و احترام متقابل» بازسازی کند.
XS
SM
MD
LG