لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

جنوب سودان به استقلال و جدايی کامل رای داد


 سالوا کییر (Salva Kiir) رهبر سودان جنوبی
سالوا کییر (Salva Kiir) رهبر سودان جنوبی
شرکت کنندگان در رفراندوم سراسری در سودان جنوبی با رای قاطع به جدايی از سودان رای دادند. عمرالبشير، رئیس جمهور سودان، نتيجه را پذيرفته و آمريکا، سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا هم از نتیجه این رفراندوم، استقبال کرده اند.

با اين حساب، سودان جنوبی به عنوان جديدترين کشور دنيا معرفی خواهد شد. بيش از ۹۸ درصد مردم جنوب سودان، رای به جدايی و استقلال دادند. حدود يک و نيم درصد از رای دهندگان به وضع فعلی رای داده اند. اين رفراندوم در روزهای نهم تا ۱۵ ژانويه، ماه گذشته ميلادی برگزار شده و روز دوشنبه، نتايج قطعی آن اعلام شد.

رياست جمهوری سودان در بيانيه ای اعلام کرد روند انتخابات و نتيجه آن را می پذيرد و به رای مردم احترام می گذارد. عمر البشير، رييس جمهوری سودان هم گفت: «هرچند جنوب سودان رای به جدايی داده، اما ما روابط را نگه می داريم و با جنوب سودان روابط و همکاری نزديک خواهيم داشت.»

به گزارش رویترز، عمر البشير همچنين اعلام کرد روند جدايی دنبال می شود و حدود پنج ماه ديگر به طور رسمی انجام خواهد گرفت.

غرب هم به اين رفراندوم واکنش مثبت و خوبی نشان داده است. هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا ضمن استقبال از رفراندوم مردمی، خواستار حفظ همکاری و ارتباط نزديک ميان سودان شمالی و جنوبی شد.

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم خواستار روابط نزديک و طولانی مدت با کشور جديد سودان جنوبی شد.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد از همه کشورهای جهان خواست به امنيت و ثبات هر دو کشور سودان، شمال و جنوب کمک کنند و از آمادگی سازمان ملل برای کمک به هر دو کشور خبر داد.

هرچند نگرانی هايی در مورد مخالفت و يا کارشکنی از سوی دولت مرکزی سودان در جريان رفراندوم اعلام شده بود، ولی اين رفراندوم بدون حادثه و يا تنش انجام شد.

طرف های درگير در سودان پس از ۲۲ سال تنش و درگيری ميان مسيحيان جنوب و مسلمانان عرب شمال که به کشته شدن حدود دو ميليون تن منتهی شد، در سال ۲۰۰۵، حدود شش سال پيش توافق صلح امضا کردند.

«سالوا کیير» (Salva Kiir) رهبر جنوب سودان هم در جلسه ای مشترک با عمر البشير گفت: «استقلال جنوب سودان پايان راه نيست و ما بايد روابط نزديک و قوی با شمال سودان داشته باشيم.»

وی همچنين وعده داد مرز آزاد با سودان شمالی را حفظ کند تا مردم به راحتی بتوانند در رفت و آمد باشند.

در جوبا، پايتخت سودان جنوبی مردم جشن و پايکوبی به راه انداخته و فرياد «پيروزی و آزادی» سردادند.
XS
SM
MD
LG