لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

«سوریه اجازه بازدید آژانس از تمامی تاسیسات خود را نمی دهد»


پیش از این آژانس اعلام کرده بود که قصد دارد برای تحقيق درباره ادعای وجود طرح ساخت يک رآکتور هسته ای از برخی نقاط سوریه بارزرسی کند. (عکس از AFP)
پیش از این آژانس اعلام کرده بود که قصد دارد برای تحقيق درباره ادعای وجود طرح ساخت يک رآکتور هسته ای از برخی نقاط سوریه بارزرسی کند. (عکس از AFP)

سوريه روز چهارشنبه به کشور های عربی گفته است که به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازديد از تمامی تاسیسات خود را نخواهد داد.


به گفته برخی از ديپلمات ها، سوريه تنها اجازه بازرسی از يک نقطه را که هواپيماهای اسرائيل هفت ماه پيش، آنرا بمباران کردند، خواهد داد.


اين در حالی است که دو روز پيش، دوشنبه ۱۳ خرداد ماه (دوم ژوئن) آژانس اعلام کرده بود که قصد دارد از ۲۲ تا ۲۴ ژوئن برای تحقيق درباره ادعای وجود طرح ساخت يک رآکتور هسته ای از برخی نقاط اين کشور و از جمله منطقه بمباران شده توسط اسرائیل بازرسی کند.


به گزارش آسوشيتدپرس، ابراهیم عثمان، رییس سازمان انرژی اتمی سوریه روز چهارشنبه ۱۵خرداد (چهارم ژوئن) در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی به نمایندگان کشور های عربی گفته است که مدامی که سوريه و اسرائیل در حالت جنگ قرار دارند، سوریه نمی تواند اسرار مطالعات نظامی خود را آشکار کند.


محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه از موافقت مقامات سوريه با بازديد از منطقه بمباران شده، که به ادعای آمريکا يک رآکتور پولوتنيوم در حال تکميل بوده و سه منطقه ديگر خبر داد.


محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، پیش از این از موافقت مقامات سوريه با بازديد از منطقه بمبارن شده و سه منطقه ديگر خبر داده بود.

سپتامبر سال گذشته، جنگنده های اسرائیل منطقه ای را در سوریه بمباران کردند. سوریه ضمن اعتراض به اسرائیل اعلام کرد که ارتش این کشور یک منطقه خالی از سکنه را بمباران کرده اند.


مقامات اسرائیلی هم به صورت رسمی واکنشی به این حمله نشان ندادند.


مايکل هيدن، ريس سازمان اطلاعات آمریکا، « سی ای ای»، روز دوشنبه، نهم ارديبهشت ماه، در یک نشست خبری با اشاره به حمله سال گذشته جنگنده های اسرائیل به یک «تاسیسات هسته ای» در خاک سوریه گفت: «اسرائيل، ماه سپتامبر گذشته، در حالی اين تاسيسات را در سوريه بمباران و نابود کرد که چند هفته، يا حد اکثر چند ماهی بيشتر به تکميل آن نمانده بود.»


آقای هیدن گفته بود که شواهد موجود نشان می دهد تاسيسات ياد شده، از ديدگاه ابعاد و فناوری، شبيه به نيروگاه هسته ای «يونگ بی يون» در کره شمالی بوده است.


پس از آن آمريکا ادعا کرد که سه پايگاه را که احتمالا سوريه از آنها به عنوان مکان های پنهانی تاسيسات اتمی استفاده کرده، کشف کرده است و در صدد تلاش برای دانست آن است که آيا از اين تاسيسات به عنوان محل هايی برای پشتيبانی راکتور اتمی «الکبار» استفاده می شده است يا خير.


سوریه، سال گذشته پس از حمله جنگنده های اسرائیلی اعلام کرد که این هواپیماها مناطقی خالی از سکنه را بمبارن کرده اند.


همچنین این کشور پس از آنکه سازمان «سی آی ای» شواهد و عکس هایی از تاسیسات هسته ای این کشور منتشر کرد، ادعای آمریکا را بی اساس دانست.


XS
SM
MD
LG