لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

درخواست کشورهای عربی برای بررسی اتهام جنایت علیه بشریت در سوریه


یکی از معترضان در جریان حمله نیروهای سوریه به مردم در حمص در روز دوشنبه
یکی از معترضان در جریان حمله نیروهای سوریه به مردم در حمص در روز دوشنبه
هزاران تن از تظاهرکنندگان سوریه در حالی که صحبت های بشار اسد به طور زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش می شد، فریادهای «سرنوشت تو هم مانند معمر قذافی است» سردادند. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل هم در جلسه ای اضطراری اعلام کرد آمار کشتار سرکوب ها در سوریه از دو هزار و ۲۰۰ تن گذشته است.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه در حالی که جلسه اضطراری شورای حقوق بشر در مورد سوریه در جریان است و یک تیم از سازمان ملل برای بررسی اوضاع وارد سوریه شده اند، نیروهای دولتی سه تن را به ضرب گلوله از پادرآوردند. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد یک تن در شهر حمص به دست نیروهای امنیتی کشته شده است.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در یک گفت وگو با شبکه تلویزیون دولتی سوریه گفت که «اصلاحاتی را برای اجرا در دستور کار گذاشته» ولی افزود که «هرگونه خشونت را اول پاسخ می دهیم و بعد به دنبال راه حل سیاسی خواهیم بود.»

تلویزیون دولتی سوریه همچنین روز دوشنبه گزارش داد طرحی برای حضور سیاسی همه گروه ها آماده شده تا به انحصار حزب بعث در حوزه سیاسی سوریه خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان در سوریه در واکنش به وعده های بشار اسد گفتند: «بشار اسد پیشتر هم از این وعده و وعید ها داده و هیچ وقت آن را عملی نکرده است. او نه دیگر قابل اعتماد است و نه مشروعیت دارد. وقتی که به جای اصلاحات، نیروهایش مردم غیرنظامی را به گلوله می بندند، دیگر حرفش اعتبار ندارد و باید برود.»

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل هم روز دوشنبه گفت: «بشار اسد ماه پیش هم وعده داده بود خشونت ها را متوقف کرده و اصلاحات اساسی و درست را دنبال کند ولی هیچ گاه به حرفش عمل نکرد. الان هم سخت است بتوان باور کرد که وعده هایش را عمل کند.»
بشار اسد در جریان گفت وگو با تلویزیون دولتی سوریه

شاهدان عینی می گویند پس از پخش گفت وگوی تلویزیونی بشار اسد، هزاران تن از مردم به خیابان ها ریختند و فریاد «پس از قذافی نوبت توست» سردادند.

در جریان جلسه اضطراری کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، کشورهای عربی درخواست کردند هیاتی بین المللی برای بررسی نقض حقوق بشر در سوریه تشکیل شود. به گزارش آسوشیتد پرس، کویت به نمایندگی از کشورهای عربی این درخواست را مطرح کرده است.

به گزارش رویترز، جمعی چند هزار نفری از مردم سوریه به استقبال تیم بررسی حقوق بشر سازمان ملل در شهر حمص رفتند که با دخالت نیروهای امنیتی روبرو شده و دستکم چهار تن کشته شدند.

فعالان حقوق بشر سوریه می گویند درست است که دمشق اجازه حضور تیم حقوق بشر سازمان ملل را داده، ولی در بسیاری از شهرها مشغول پاک کردن مدارک و شواهد حمله های نظامی است.

کویت به نمایندگی از کشورهای عربی در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده کمیته ای بین المللی تشکیل شده و اتهام های نقض حقوق بشر، جنایت علیه بشریت و کشتار مردمی در سوریه را بررسی کند.

نماینده عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم از این درخواست حمایت کرده است.

نماینده دولت سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «دمشق در آینده نزدیک و پس از این که تحقیقات دولتی در مورد ناآرامی ها تمام شد، ممکن است اجازه تیم سازمان ملل را بدهد.»

در جریان جلسه اضطراری کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، «جنایت علیه بشریت» بیشترین و جدی ترین اتهامی است که علیه حاکمیت دمشق مطرح شده است. ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرد تمامی عملیات سرکوب غیرنظامیان در سوریه «در اسرع وقت به طور کامل متوقف شود». وی افزود: «ابعاد کشتار و سرکوب خشونت بار شهروندان سوریه توسط حاکمیت این کشور بزرگ تر از این است و به مثابه جنایت علیه بشریت است.»

خانم پیلای گفت: «این سرکوب های خشونت بار و شکنجه و دستگیری که در مقابل تظاهرات صلح آمیز و بدون خشونت مردم اجرا می شود، هنوز هم ادامه دارد و به رغم درخواست های جهانی، دولت دمشق هنوز آن را دنبال می کند.»

شبکه تلویزیونی الجزیره هم در گزارشی تلویزیونی، مردم معترض سوریه را نشان داد که در خیابان ها به تظاهرات مشغول هستند و یکصدا، «سرنگونی نظام» را درخواست می کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا هم پیشتر گفته بودند بشار اسد مقابل اراده مردم خود ایستاده و دیگر مشروعیت ندارد و از این رو باید از قدرت کناره گیری کند.
اعتراض های مردمی در سوریه از پنج ماه پیش شروع شده و به رغم سرکوب گسترده نیروهای نظامی و امنیتی، کاهش نداشته است.
XS
SM
MD
LG