لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

«ملوانان بریتانیایی، در فشار روانی بوده اند»


ملوانان نظامی بریتانیا چهارشنبه گذشته آزاد و به لندن بازگشتند
ملوانان نظامی بریتانیا چهارشنبه گذشته آزاد و به لندن بازگشتند

یک افسر ارشد و رسمی بریتانیا روز جمعه گفت ایرانی ها بر ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا فشار روانی زیادی وارده کرده اند و خبر داد تحقیق درباره دستگیری این افراد آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا که مدت ۱۳ روز در بازداشت و در ایران به سر می بردند، در کنفرانسی خبری حاضر شده و و درباره زمانی که در ایران و در بازداشت بوده اند، با خبرنگاران صحبت کنند.


دریادار جاناتان باند، رییس نیروی دریایی بریتانیا در گفت و گو با بی بی سی خبر داد به زودی تحقیق گسترده ای درباره دستگیری ملوانان بریتانیایی، انجام می شود که این تحقیق شامل اعتراف هایی که این افراد در ایران کرده اند، هم می شود.


وی افزود: «بیشتر این تحقیق بر روی فی ترنی، تنها زن در میان ملوانان دستگیر شده از سوی ایران است به ویژه آن که هم اعتراف کرده و هم نامه هایی به لندن نوشته است و نشان می دهد فشار روانی زیادی روی او وارد شده است.»


یک مقام رسمی نظامی بریتانیا گفته خانم ترنی فشار روانی زیادی متحمل شده است

وی همچنین تایید کرد تمامی عملیات گشت نظامی بریتانیا در آب های مرزی عراق متوقف شده و تا زمان رسیدن به استراتژی جدید، انجام نمی شود.


اخبار خوب آزادی ملوانان نظامی بریتانیا از سوی ایران، در تمامی روزنامه های انگلیسی منعکس شده و تا حد زیادی بر روی خبر بد کشته شدن چهار سرباز بریتانیایی در جنوب عراق تاثیر گذاشته است.


دوتن از کشته شدگان، سربازان زن بودند که شمار تلفات جانی بریتانیا در جنگ عراق از زمان حضور نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ را به ۱۴۰ تن رساند.


در گزارش روزنامه های انگلیسی، به سخنان تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا پس از آزادی ملوانان بریتانیایی اشاره شده که گفته بود ایران در برهم زدن ناامنی، تجهیز شبه نظامیان و درگیری های عراق دست دارد.


در کنار این سخنان، گزارش هایی از مواد منفجره ای که در عراق به کار می رود و گفته شده از ایران آمده است، هم در روزنامه های انگلیسی به چاپ رسیده است.


این در حالی است که در برخی روزنامه ها گفته شده نیروهای بریتانیایی خیلی راحت گیر افتاده اند و به راحتی تسلیم شده اند.


دریادار باند، تمامی این اتهامات را رد کرد و در گفت و گو با رادیو بی بی سی گفت: «تمامی رفتاری که ملوانان نظامی بریتانیا نشان داده اند درست و به جا بوده اما با این حال ما بر روی تمامی این حادثه تحقیق و بررسی می کنیم.»


از آقای باند در ادامه پرسیده شد که آیا رفتار ملوانان بریتانیایی برای عذرخواهی از ملت ایران هم کار سنجیده و درستی بوده، که وی در پاسخ گفت: «کاری که آنها کردند بسیار حساس و نیاز به شهامت و شجاعت زیاد داشته و آنها حق نداشتند که خود را در موقعیت خطرناک قرار دهند.»


XS
SM
MD
LG