لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۷

«بریتانیا از تحریم نفت ایران حمایت می کند»


خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در لندن روز چهارشنبه گزارش داد با توجه به پایین آمدن روابط دیپلماتیک میان بریتانیا و جمهوری اسلامی، لندن از تحریم نفتی ایران حمایت می کند و با همکاری متحدان آن را به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش رویترز، این منبع دیپلماتیک گفت: «لندن نه تنها تحریم های بیشتری علیه ایران به اجرا می گذارد که مسئله تحریم نفتی را به طور جدی دنبال خواهد کرد و حتی شاید به صورت یکجانبه و با همکاری آلمان یا فرانسه، تحریم نفتی ایران را عملی کند.»

بریتانیا روز چهارشنبه سفارت ایران در لندن را تعطیل کرده و تمامی کارکنان سفارت را از خاک خود اخراج کرد. مقامات لندن می گویند حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران، بدون اطلاع و آگاهی و یا هماهنگی با برخی از مقامات دولتی و حکومتی، امکان پذیر نبوده است.

فرانسه پیشتر درخواست تحریم نفت ایران را مطرح کرده بود که شماری از اعضای اتحادیه اروپا با آن مخالفت کرده بودند. پاریس اعلام کرد در صورتی که متحدان اروپایی همراهی کنند، تحریم ها نفتی ایران را به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش آژانس بين المللی انرژی، در حال حاضر بريتانيا خريدار نفت ايران نيست، ولی فرانسه و آلمان از ايران نفت می خرند. حدود ۴۵۰ هزار از توليد روزانه نفت ايران، به بازار اروپا صادر می شود که ايتاليا بزرگترين خريدار با ۱۸۳ هزار بشکه يا ۱۳ درصد واردات نفت خود است.

اسپانيا ۱۳۷ هزار بشکه نفت از ايران می خرد که باز هم حدود ۱۳ درصد خريد نفت اين کشور است و فرانسه حدود ۴۹ هزار بشکه نفت و يا چهار درصد نفت وارداتی خود را از ايران تامین می کند.

احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت ایران، هفته گذشته و پس از آن‌ که وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اظهار کرد که در صورت حمایت متحدان اروپایی، تحریم‌هایی را علیه صنعت نفت ایران به اجرا خواهد گذاشت، گفت: «شرکت ملی نفت ایران هیچ‌گونه نفت خامی به فرانسه صادر نمی‌کند که مشمول تحریم قرار بگیرد.»

بر اساس آماری که دولت آمریکا ارائه کرده، در سال گذشته میلادی، «۱۸ درصد» از کل فروش نفتی جمهوری اسلامی، ناشی از صادرات نفت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

در همین زمینه احمد قلعه‌بانی با اشاره به ذخایر قابل توجه نفت و گاز طبیعی ایران و جایگاه قابل توجه ایران در بازار انرژی جهانی گفته است: «نادیده گرفتن ایران در مبادلات جهانی نفت و گاز پذیرفتنی نخواهد بود.»

پیشتر مهدی غضنفری، وزیر صنایع ایران، نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را به ضرر هر دو طرف دانسته و گفته بود که غرب با خودداری از سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران، بازار خود را به خطر می‌اندازند.

گروهی از «شبه نظاميان بسيجی» که رسانه های جمهوری اسلامی آنها را «دانشجو» معرفی کرده اند عصر روز سه شنبه به سفارت بريتانيا در تهران هجوم برده و اين محل را همراه با باغ قلهک برای ساعت ها به اشغال خود در آوردند.

حمله به سفارت بريتانيا و باغ قلهک که در اختيار اين کشور است با تخريب های گسترده همراه شده است و مهاجمان شيشه های تمام ساختمان های واقع در اين محل را شکستند، خودروها را به آتش کشيدند و اسناد و مدارک درون سفارت را به بيرون ريختند.

اين اقدام موجی از واکنش های شديد بين المللی را به دنبال داشت و شورای امنيت سازمان ملل، کشورهای بريتانيا، آمريکا، روسيه و فرانسه حمله ياد شده را به شدت محکوم کردند. چين که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ايران دارد، نيز به انتقاد از اين حرکت پرداخته است. آلمان و فرانسه سفیران خود را روز چهارشنبه از ایران فراخوانده اند.
XS
SM
MD
LG