لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

رئیس کمیته اطلاعات سنا: ایران و آمریکا به سوی برخورد می‌روند


دایان فاینستاین سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت ایران و آمریکا به سمت تصادم و رویارویی می‌روند ولی آمریکا باید از هرگونه برخورد نظامی دوری کرده و راه تحریم‌ها را دنبال کند.

خانم فاینستاین روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت ایران به سمت افزایش تخاصم گام برمی‌دارد. هم برنامه اتمی را شدت داده و هم طبق مدارک اخیر به صورت علنی و بارز به دنبال ترور خاک آمریکا است.

وی افزود شرایط میان دو کشور ایران و ایالات متحده خطرناک است و اگر آمریکا خواهان دوری از تصادم و برخورد با ایران است، باید دست به کار شده و از این مسیر خارج شود.

وی در خصوص طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا که آن را منتسب به سپاه قدس و عوامل دولت ایران خواند، گفت که او هم اول فکر می‌کرده این مدارک و پرونده شاید خیلی جدی نباشد ولی پس از توضیحات درباره جزییات پرونده مشخص شد که مدارک و یافته‌ها و اسناد و اعترافات پرونده خیلی جدی است.

خانم فاینستاین گفت مدارک و شواهدی در دست است که نشان می‌دهد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از این طرح باخبر بوده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص این که سپاه قدس زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای است و او هم قاعدتا از این طرح با خبر بوده گفت که شواهدی که نشان دهد آیت‌الله خامنه‌ای از این طرح با خبر بوده، در دست نیست.

وی افزود ایران تا به حال در حوزه کشورهای همسایه طرح و نقشه داشته ولی این طور که بخواهد در گوشه‌ای دیگر از جهان این گونه برنامه‌ها را عملی کند، هم باعث نگرانی آمریکا و هم عربستان سعودی است.

این نماینده دموکرات سنای آمریکا گفت اگر ایالات متحده بخواهد دست به تهاجم علیه سپاه قدس بزند، احتمال دارد این درگیری به جنگ کشیده ‌شود و به نظر من در این برهه آمریکا نمی‌خواهد وارد برخورد نظامی با ایران شود.

به گفته فاینستاین در حال حاضر آمریکا درگیر حضور نظامی در افغانستان و عراق است و پاکستان هم وضع نامناسبی دارد و نمی‌توان وارد یک برخورد نظامی دیگر شد.

به گفته وی ولی آمریکا بهتر است به سمت حرکت‌هایی برود که «رفتار بد» ایران را بدون جنگ متوقف کند.

ایالات متحده، هفته پیش ایران را متهم کرد که دو شهروندش به نام‌های منصور ارباب سیار و غلام شکوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. ادعایی که به شدت از سوی تهران رد شد.

روز شنبه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با رد اتهامات مطرح شده علیه ایران گفت: «آنها با نسبت دادن یک تهمت مُهمَل و بی‌معنا به چند ایرانی تلاش کردند بهانه‌ای بدست آورند و جمهوری اسلامی ایران را بعنوان مدافع تروریسم مورد هجوم تبلیغاتی سیاسی قرار دهند اما این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت.»

وزارت خارجه ایران هم با صدور بیانیه‌ای، با «تکذیب قاطع و شدید هرگونه ارتباط ایران» با این اتهام، اعلام کرد: «بر اساس بدیهیات حقوقی، در صورت وجود هرگونه ادعا نسبت به دولت دیگر، دولت آمریكا باید حداقل اطلاعات فردی متهم/ متهمان را برای بررسی، اعلام نظر و درخواست همكاری به كشور مورد نظر تسلیم می‌كرد. دولت آمریكا با وجود درخواست صریح جمهوری اسلامی ایران و برخلاف كنوانسیون‌های شناخته شده بین‌المللی، تاكنون هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.»

تاکنون ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوبار گفته است که مقام‌های آمریکایی و ایرانی بر سر این موضوع در تماس مستقیم بوده‌اند؛ با این حال نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای هرگونه ارتباط مستقیم با آمریکا را بر سر این موضوع رد کرده است.

دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفتند سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل به همراه عبدالله المعلمی همتای سعودی‌اش، هفته پیش دیدارهای جداگانه‌ای با اعضای شورای امنیت داشته‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، نمایندگانی از اف بی آی، و سی آی ای، و وزارت دادگستری آمریکا، اعضای شورای امنیت را در جریان جزییات این «توطئه» قرار دادند.

قرار است پرونده شکایت عربستان سعودی از ایران روز دوشنبه، فردا، در سازمان ملل به طور رسمی مطرح شود.
XS
SM
MD
LG