لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

آمريکا تحريم بانک مرکزی ايران را بررسی می کند


دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا
ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری آمريکا روز پنجشنبه گفت که بررسی تحريم های بيشتر ايران از جمله تحريم بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم مالی گفت که با تحريم های جديد، امور تجاری ايران به سمت انزوای بيشتری خواهد رفت.

آقای کوهن به کميته بانکی و مالی سنای آمريکا گفت: «پيشرفت هايی در اين راه به دست آورده ايم اما هنوز خيلی مانده که بتوانيم تمامی تحريم هايی که عليه ايران وضع شده را به طور کامل به اجرا درآورده و نگذاريم (تهران) راهی برای دور زدن تحريم ها پيدا کند.»

وی افزود: «به همين دليل و برای تاثير گسترده تر و مهم تر، در حال حاضر روی بانک مرکزی و تحريم های موثر بر اين بانک متمرکز کرده ايم.»

آقای کوهن گفت: «هرچند تمامی بخش های مالی و تجاری آمريکايی از هرگونه معامله با تمامی بانک های ايرانی منع شده اند، اما تحريم های بيشتر آمريکا عليه بانک مرکزی ايران حمايت گسترده و بيشتری پيدا کرده و با منزوی کردن بانک مرکزی، تاثير گسترده و قدرتمندی را شاهد خواهيم بود.»

وی با استناد به نامه تيموتی گايتنر، وزير خزانه داری آمريکا در ماه اوت، سه ماه پيش، گفت: «تمامی ابزار فشار اقتصادی بيشتر بر روی ايران از جمله تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در حال بررسی است.»

حضور ديويد کوهن در سنا در حالی است که آمريکا از نقشه برملاشده ای برای ترور سفير عربستان در واشينگتن خبر داده که دو ايرانی متهم اصلی آن هستند. هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا پيشتر گفته بود اين کار را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

مقام های آمريکا روز سه شنبه دو ايرانی را به تلاش برای حمله به سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور عادل الجبير، سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم کردند.

اين دو ايرانی، «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله، و «غلام شکوری» معرفی شده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است و گفته می شود که وابسته به نيروی قدس سپاه پاسداران است.

همچنين روز چهارشنبه آمريکا اعلام کرد شرکت هواپيمايی ماهان، ماهان اير به دليل دادن سرويس های انتقالی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحريم های آمريکا قرار گرفته است.

ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری آمريکا همچنين گفت: «اقدامات قبلی که ما انجام داديم در حال حاضر جواب داده است. در يک سال گذشته درصد بانک هايی که حاضر به معامله با ايران هستند به شکل قابل توجهی پايين آمده و همين باعث شده صادرات و واردات ايران به دليل مشکلات انتقال مالی با صدمه جدی روبرو شود.»

وی همچنين تخمين زد با توجه به افزايش تحريم ها ايران در سال ۲۰۱۶، پنج سال آينده، با از دست دادن ۱۴ ميليارد دلار در سال از محل فروش نفت خام خود روبرو خواهد شد.

اتحاديه اروپا هم روز دوشنبه اين هفته، ۲۹ مقام ديگر جمهوری اسلامی ايران،از جمله وزيران اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری را،به دليل نقض حقوق بشر، به فهرست جديد تحريم های خود اضافه کرد.

منابع ديپلمات اروپايی اعلام کردند: «تمامی حلقه افرادی که به اشکال مختلف در ايران در سرکوب و نقض حقوق بشر دست دارند، در اين تحريم‌ها آمده‌اند و از آنجايی که استانداران، بازوهای اجرايی دولت هستند و دادستان‌ها و مسئولان زندان هم در اين امر دست دارند، همه آنها در اين فهرست تحريم‌ها به همراه سه وزير ياد شده قرار گرفته‌اند.»
XS
SM
MD
LG