لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

روز جهانی بهداشت؛ به سوی آینده ای ایمن


سازمان بهداشت جهانی، نخستین مجمع جهانی خود را در سال ۱۹۴۸ برگذار کرد
سازمان بهداشت جهانی، نخستین مجمع جهانی خود را در سال ۱۹۴۸ برگذار کرد

هفتم آوریل، ۱۸ فروردین، روز جهانی بهداشت و سلامتی و سالروز تاسیس سازمان بهداشت جهانی است و روزی برای تاکید دوباره برای افزایش حساسیت ها درباره مسایل کلیدی بهداشتی در جهان است.


هدف از نامگذاری چنین روزی ترغیب دولت ها، سازمان ها و شرکت های بازرگانی به سرمایه گذاری در امور بهداشتی و ساختن آینده ای ایمن تر است. امسال و در روز بزرگداشت روز جهانی بهداشت، شعار«امنیت بهداشت جهانی» تعریف شده است .


تاریخچه سازمان بهداشت جهانی


سازمان بهداشت جهانی، نخستین مجمع جهانی خود را در سال ۱۹۴۸ برگذار کرد و از همان زمان تصمیم گرفت هرساله روز هفتم آوریل را با عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری کنه که این تصمیم از سال ۱۹۵۰ اجرا شد.


بزرگداشت روز جهانی بهداشت، امسال طی کنفرانسی با حضور چهره های ممتاز جهانی در تاریخ دوم آوریل در سنگاپور برگذار شد که هدف از آن طرح مساله امنیت بهداشت در جهان بود .


بن گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درپیام خود به مناسبت فرا رسیدن هفتم آوریل گفت: «موضوع روز جهانی بهداشت امسال تامین امنیت بهداشت جهانی است که یادآوراین مساله است که تهدیدهای عمومی علیه سلامتی مردم جهان مرز نمی شناسد.»


بن گی مون، همچنین در پیام خود می گوید بهداشت، توسعه و امنیت جهانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. سرمایه گذاری در بهداشت سنگ بنای توسعه اقتصادی و توسعه و پیش نیاز رسیدن به بسیاری از اهداف توسعه هزاره است .


دبیر کل سازمان ملل متحد ادامه داد: «اشاعه بیماری ها، بلایای طبیعی، تغییرات محیط زیستی، تروریسم باسلاح های بیولوژیک، یا سموم شیمیایی همگی تاثیر گسترده ای بر مردم، جوامع و اقتصاد جوامع در تمام جهان دارند. چنین تهدیدهایی چالش های جدید به شمار میروند و باید پاسخی کارساز و فوری به آنها داده شود.»


مشکلات فراگیر شدن بهداشت


«مارگارت چان»، رییس سازمان بهداشت جهانی در پیامی خبر داد کشورهای در حال توسعه با مشکل کمبود پزشک و پرستار مواجه هستند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم چان همچنین خواستار خدمات بهداشتی بیشتر برای کشورهای فقیر شد.


وی روز شنبه گفت: «کمبود متخصصان بهداشت، خدمات ضروری از جمله ایمن سازی کودکان، نگهداری از زنان در زمان بارداری و زایمان، و درمان بیماران مبتلا به اچ ای وی و ایدز، سل و مالاریا را به خطر انداخته است.»


گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی اشاره دارد که ۵۷ کشور جهان بویژه در آفریقا و مناطق روستایی آسیا، علاوه بر تعداد متخصصین و کارگران بهداشتی فعلی خود به بیش از ۴ میلیون متخصص بهداشتی دیگر نیاز دارند

وی افزود: «جهانی شدن بازارکار منجر به کمبود کارگران در زمینه بهداشت شده که این بحران در کشورهای جنوب افریقا شدیدتر است.»


هزاران پزشک، پرستار و داروساز از کشورهای در حال توسعه به کشورهای ثروتمند غربی مهاجرت کرده اند، پدیده ای که از سوی کارشناسان فرار مغزها نامگذاری شده است .


گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی اشاره دارد که ۵۷ کشور جهان بویژه در آفریقا و مناطق روستایی آسیا، علاوه بر تعداد متخصصین و کارگران بهداشتی فعلی خود به بیش از ۴ میلیون متخصص بهداشتی دیگر نیاز دارند.


بر اساس همین گزارش، کشورهای جنوب افریقا یک چهارم بار بیماری های جهان را بر دوش دارد اما تنها از سه درصد از نیروی کار بهداشتی جهان برخوردار است.


به عنوان مثال اتیوپی به ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند تنها ۲۱ پرستار دارد، در حالی که در امریکا به ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند ۹۰۰ پرستار وجود دارد .


به گفته یکی از کارگران خدمات بهداشتی در افریقا، در حال حاضر پزشکان در روستاهای لیبریا در غرب افریقا ماهانه ۱۵ دلار در آمد دارند و بسیاری از آنان همکاری با سازمان های غیر دولتی را متوقف کرده و به دنبال راهی برای ترک کشور خود هستند .


XS
SM
MD
LG