لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

يک جوان ۱۸ ساله به اتهام هک کردن ۷۵۰ هزار کاربر دستگير شد


جیک دیویس
جیک دیویس
«جیک دیویس» جوان ۱۸ ساله بريتانيايی به اتهام سرقت اينترنتی اطلاعات شخصی ۷۵۰هزار کاربر و عضويت در کادر رهبری يک شبکه هکری موسوم به «لالزسک» بازداشت شده است. وی متهم است که با استفاده از ۱۶ کامپیوتر در خانه خود در «جزاير شتلند» شمال بريتانيا اطلاعات نام کاربری و گذرواژه (پسورد) کاربران را سرقت کرده است.

به گزارش روزنامه تلگراف، جیک ديويس در سخنانی تنها نام و نشانی خود را مورد تأييد قرار داد و توسط دادگاه دادرسی شهر «وست مينستر» با قيد وثيقه مشروط آزاد شد. اين نوجوان هکر که شلوار جين، تی شرت مشکی، پيراهن لی بر تن و عينک آفتابی بر چشم داشت در حال بيرون آمدن از دادگاه کتابی با عنوان «راديکالهای آزاد: راز هرج و مرج در دنيای علم» را زير بغل زده بود.

جیک ديويس هفته پیش توسط کاراگاهان متخصص جرم های سايبری اسکاتلند يارد دستگير شد. او در حال حاضر مشروط بر آن که هميشه يک مکان ياب الکترونيکی بر پا داشته باشد و وارد اينترنت نشود، تا تاريخ ۳۰ ماه اوت، پایان ماه جاری میلادی و حضور در جلسه دادگاه، به قيد وثيقه آزاد شده است.

این هکر جوان با پنج اتهام از جمله «توطئه برای انجام دادن يک حمله سايبری عليه وبسايت اداره جرايم سنگين و سازمان يافته» روبرو شده است.

وی همچنین متهم است که برای ايفای نقش مديريتی در شبکه هکری «لالزسک» از نام مستعار اينترنتی «تاپيوری» استفاده کرده است. گروه ياد شده در ماه آوريل سال جاری(چهار ماه پیش) با انشعاب ازگروه «انانيموس» که اهداف سیاسی را دنبال می کند، اعلام موجودیت کرد و مسئوليت سلسله تهاجم ها عليه اهداف نام آشنايی، همچون سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، شرکت سونی و شرکت «نيوز اينترنشنال» را به عهده گرفت.

جیک ديويس همچنين به دست داشتن در انتشار خبر دروغ مبنی بر درگذشت «روپرت مرداک» بر روی وبسايت روزنامه «سان» در روز ۱۸ ژوئيه متهم است.

روز ۲۲ ماه ژوئن، حساب کاربری شخصی «تاپيری» بر روی سايت تويتر تقريباً به کل حذف شد و تنها اين جمله بر روی آن باقی ماند که: «شما نمی توانيد يک آرمان را بازداشت کنيد.»

در چند ماه گذشته دو جوان هکر دیگر هم بازداشت شدند. «رايان کليری»، جوان ۱۹ ساله اهل «ويکفرد»، در رابطه با حمله به سايت «اداره جرايم سنگين وسازمان يافته» بازداشت شد. در پی آن يک نوجوان ۱۶ ساله از جنوب لندن نيز در ماه ژوئيه بازداشت شد که چندی بعد به قيد ضمانت و در انتظار انجام تحقيقات گسترده تر آزاد شد.

هرسه اين بازداشتها در راستای تحقيقات بين المللی برای يافتن اعضای شبکه های هکری «لالزسک» و «انانيموس» بوده اند که تا کنون منجر به انجام حملاتی در ايالات متحده، ايتاليا، اسپانيا، هلند و ترکيه شده است.
XS
SM
MD
LG