لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

هواداران در خیابان‌ها؛ نگرانی‌ها از بروز خشونت


هواداران موسوی
هواداران موسوی
گردهمايی طرفداران محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه در شرايطی در مصلای تهران برگزار شد که به گزارش رسانه های حامی او، اين نامزد انتخابات رياست جمهوری سخنرانی خود را برای آنچه « حفظ جان مردم در ازدحام جمعيت ميليونی تهرانی ها» ناميد، لغو کرد.

خبرگزاری « فارس» گزارش داد که « احمدی‌نژاد برای حفظ جان مردم در ازدحام جمعيت ميليونی تهرانی ها سخنرانی خود در مصلای تهران را لغو کرد.»

خبرگزاری « ايلنا» خبر داد که غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، مسايل امنيتی و تهديد جان حاضران را علت عدم حضور احمدی‌نژاد اعلام کرد.

ايلنا همچنين نوشت که جمعيت حاضر در مصلای تهران، شعارهايی عليه اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام، مهدی کروبی و مير حسين موسوی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری، سر ‌دادند.

  • هواداران میر حسین موسوی در خیابان ولی عصر تهران

خبرگزاری « فارس» اين گردهمايی را بزرگترين همايش قشرهای مختلف مردم تهران در حمايت از محمود احمدی‌نژاد و «سونامی احمدی نژاد» توصيف کرده است.

حميد رضا ترقی، معاون بين الملل حزب موتلفه اسلامی، در اين مورد به «راديو فردا» گفت: «اين جمعيت ميليونی که در مصلی جمع شدند، نشان دهنده شور و نشاط بی سابقه ای است که در کشور برای انتخابات به وجود آمده و حمايت مردم از عملکرد دولت فعلی را می رساند. »

اين گردهمايی در شرايطی برگزار شد که برخی از سايت های منتقد دولت نهم، صبح روز دوشنبه خبر دادند که نيروی مقاومت بسيج، تمامی نيروهای تحت امر خود در تهران را با لباس شخصی و با هزينه سپاه پاسداران به شرکت در مصلی فراخواند.

هواداران احمدی نژاد

به گزارش اين سايت ها از جمله سايت « تابناک» و «آينده»، که نزديک به محسن رضايی، فرمانده کل سابق سپاه پاسداران و ديگر نامزد اصولگرای انتخابات رياست جمهوری، هستند، هر پايگاه بسيج برادران موظف به حضور ۸۰ نفر و هر پايگاه بسيج خواهران موظف به آوردن ۱۲۰ نفر به گردهمايی روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد در مصلی تهران شده بود.

اما نيروی مقاومت بسيج، نامه منتسب به بسيج را که نسخه هايی از آن در برخی از سايت‌ها چاپ شده بود، تکذيب کرد.

روابط عمومی نيروی مقاومت بسيج، اين اقدام را در راستای ايجاد جنگ روانی و همچنين خدشه‌دار کردن بسيجيان و سپاه پاسداران ارزيابی کرد و گفت که سازمان حقوقی اين نيروی شبه نظامی پيگير اين موضوع بوده است و از طريق مراجع قانونی با منتشر کنندگان اين نامه برخورد خواهد کرد.

مخالفان محمود احمدی نژاد در ساليان اخير بارها به حمايت سپاه پاسداران و بسيج از وی در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۴ و دوره حکومتش اشاره کرده اند.

هوادارن کروبی

بهروز خليق، فعال سياسی در آلمان، به « راديو فردا» گفت: «در انتخابات رياست جمهوری دوره پيشين، بسيج بسيار فعال بود و ماموريت جمع آوری رأی را بر عهده داشت. صرف نظر از تقلب های انجام شده با رأی کلانی که بسيج گردآوری کرد، آقای احمدی نژاد در دور اول به نفر دوم انتخابات تبديل شد. دراين چهار سال نيز احمدی نژاد بيشترين خدمت را به بسيج و سپاه کرده و در نتيجه پيوند نزديکی بين آنها وجود دارد. در حقيقت احمدی نژاد نماينده اين گروه بندی است.»

بحث دخالت سپاه پاسداران و بسيج در حالی مطرح می شود که اين موضوع بارها توسط مقام های اين دو گروه رد شده است.

نگرانی‌های روزهای پایانی

به نوشته روزنامه ها و سايت های اصلاح طلبان، ده ها هزار تن از هواداران مير حسين موسوی، يکی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری، زنجيره ای انسانی به طول ۲۰ کيلومتر در تهران در حمايت از او تشکيل دادند.

مريم که در اين زنجيره انسانی در ميدان تجريش شرکت کرده بود، به «راديو فردا» گفت: « مردم کار خشونت آميزی انجام نمی دادند، فقط راه می رفتند و شعار می داند. آدم ها از همه قشر بودند؛ چه پير و چه جوان. »

در اين ميان، با افزايش گزارش های مربوط به حمله به ستادهای چهار نامزد انتخابات رياست جمهوری، به ويژه توسط سايت های هوادار مير حسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، آقای موسوی در پيامی به مردم ايران از حاميان خود خواست مراقب باشند و از خشونت و خشونت طلبان کناره گيری کنند تا به گفته او، « قواعد بازی خشونت و زياده‌روی را بر آنان تحميل نشود.»

ستاد آقای موسوی نيز در اعلاميه ای اشاره کرد که « بر اساس اخبار دريافتی، عده‌ای قليل از ناآگاهان در صدد ايجاد اغتشاش و آشوب برآمده‌اند» و از حاميان اين نامزد انتخابات خواست تا از حضور و تجمع در نزديکی ستادها يا محل تجمع حاميان نامزد رقيب به طور جدی خودداری کنند تا بهانه از بهانه جويان گرفته شود.

پيشتر، حاميان محمود احمدی نژاد، نيز طرفداران نامزدهای رقيب را به حمله به ستادهای اين نامزد اصولگرا متهم کرده بودند.

جهانبخش خانجانی، معاون تبليغات و اطلاع رسانی ستاد استان تهران مير حسين موسوی، روز يکشنبه هشدار داده بود که تلاش هايی در جهت انجام نوعی کودتای سياسی در حال شکل گيری است.

از سوی ديگر، ستادهای انتخاباتی سه رقيب محمود احمدی‌نژاد، يعنی مير حسين موسوی، مهدی کروبی و محسن رضايی آمادگی خود را برای ارائه فهرست اموال‌ خود اعلام کردند.

آقای کروبی نيز که روز دوشنبه در شهر تبريز سخنرانی می کرد، گفت که در صورت پيروزی در انتخابات، جميله کديور را به عنوان وزير زن در دولت خود معرفی می‌کند.

در اين حال، روزنامه « ياس نو» به نقل از حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، عضو هيات امنای دفتر تبليغات اسلامی در قم، روايت محمود احمدی نژاد از هاله نور در ديدار با آيت الله جوادی آملی را تاييد کرد.

رييس جمهور در مناظره تلويزيونی خود با مهدی کروبی، موضوع توصيف و تعريف ديدن هاله نور در ديدار با آيت الله جوادی آملی را تکذيب کرده بود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG