لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

صدها هزار بنگلادشی توفان زده منتظر امداد رسانی


صدها هزار نفر از گردباد «سیدر» در بنگلادش آسیب دیده اند.
صدها هزار نفر از گردباد «سیدر» در بنگلادش آسیب دیده اند.

سازمان های امداد رسانی در بنگلادش می گويند که تاکنون بیش از دو هزار نفر در گردباد «سیدر» جان خود را از دست داده و صدها هزار نفر نیز منتظر کمک هستند.


گردباد استوايی «سيدر» شامگاه روز پنجشنبه با سرعتی معادل ۲۵۰ کيلومتر در ساعت برخی از نواحی ساحلی بنگلادش را در نورديد.


اين گردباد بیش از دو هزار کشته و صدها هزار بی خانمان بر جای گذاشت. به گفته امدادگران، نجات يافتگان نياز مبرمی به غذا، آب آشاميدنی و دارو دارند که به دليل بسته بودن راه ها، امداد رسانی در اين مناطق به کندی صورت می گيرد.


شفق الزمان ربانی، يکی از اعضای صليب سرخ جهانی به خبرگزاری فرانسه گفت:« حادثه ديدگان این گردباد حدود ۹۰۰ هزار خانواده برآورد شده اند و بسیاری از افرادی نیز که کشته شده اند بيشتر بر اثر امواج ناگهانی و بلند جان خود از دست داده اند.»


مقامات رسمی بنگلادش، تلفات اين حادثه را دو هزار و ۲۱۷ نفر اعلام کرده اند اما انتظار می رود که اين رقم به مراتب افزايش يابد چرا که امدادگران برای رسيدن به مناطق آسيب ديده موانع زيادی سر راه دارند.

به گفته امدادگران، با اينکه خانواده های بسياری در انتظار دريافت کمک هستند، عمليات امدادرسانی به دليل شکسته شدن درختان تنومند و بستن جاده ها با مشکلات فراوانی روبروست.


مقامات رسمی بنگلادش، تلفات اين حادثه را دو هزار و ۲۱۷ نفر اعلام کرده اند اما انتظار می رود که اين رقم به مراتب افزايش يابد چرا که امدادگران برای رسيدن به مناطق آسيب ديده موانع زيادی سر راه دارند.


به گفته داگلاس کيسون از «برنامه جهانی غذا» به ويژه در مناطق ساحلی دورافتاده، علميات امدادرسانی اصلا رضايت بخش نيست.


وی همچنين گفت که برنامه جهانی غذا، تاکنون ۲۰۰ هزار تن بيسکويت های مغذی را بين ۴۰۰ هزار نفر توزيع کرده است.


آقای کیسون همچنين اعلام کرد که با همکاری ارتش بنگلادش به دنبال راهی برای رساندن کمک های امدادی به مناطق صعب العبور ساحلی هستند.


جمعيت هلال احمر بنگلادش نیز می گوید که شبکه امدادگران اين جمعيت در تلاش برای رساندن غذا، و سر پناه های پلاستيکی به مردم توفان زده هستند.


در همين حال دولت نظامی بنگلادش گفت که هلی کوپترهای ارتش از راه هوا، پنج محموله از کمک ها را شامل غذا و دارو در مناطق ساحلی توزيع کرده اند.


بدنبال وقوع گردباد سیدر در بنگلادش، کشورهای آلمان، بريتانيا، ايالات متحده آمریکا و کميسيون اروپا قول ارسال کمک هايی به حادثه ديدگان اين توفان را داده اند.


در همين رابطه، دولت گوردون براون از اختصاص کمک پنج ميليون دلاری کشورش به توفان زدگان بنگلادش خبر داد. اين کمک قرار است از طريق سازمان ملل در اختيار دولت اين کشور قرار گيرد.


درهمين حال، کميسيون اروپا نيز گفت که مبلغ ۵/۱ ميليون يورو برای اختصاص به حادثه ديدگان در اختيار داکا قرار می دهد.


پیام تسلیت جرج بوش به حادثه دیدگان


ایالات متحده آمریکا نیز روز شنبه از ارسال کمک های نقدی و جنسی به توفان زدگان بنگلادش خبر داد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، جرج بوش رییس جمهوری این کشور در بیانیه ای با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرده اند.


همچنین سفارت آمریکا در داکا، در بیانیه ای از اختصاص کمک دو ملیون دلاری دلاری کشورش خبر داد.


براساس این بیانیه، دو کشتی نیروی دریایی آمریکا به نامهای «یواس اس اسکس» و « یو اس اس کرسرج » با محموله ای ازکمک های این کشور در راه بنگلادش هستند تا به عملیات امداد رسانی و نجات کمک کنند.


آخرین آمار تلفات


اگر چه وزارت حوادث غير مترقبه بنگلادش تعداد تلفات را کمی بيش از ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده است، جمعيت هلال احمر اين کشور می گويد که انتظار می رود که تعداد کشته شدگان بالای ۱۰ هزار نفر برسد.


اين درحالی است که به گفته مقامات محلی، تنها در يک روستا، ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.


از سال ۱۹۹۱ که نزديک به ۱۴۳ هزار نفر از مردم بنگلادش جان خود را در طوفان از دست داده اند اين بدترين حادثه ای است که به کشته و بی خانمان شدن شمار زيادی از مردم اين کشور منجر شده است.


XS
SM
MD
LG