لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

شعار «بیکاری بیکاری» خرمشهری‌ها در سخنرانی احمدی‌نژاد


محمود احمدی‌نژاد در حال سخنرانی در خرمشهر/ سوم خرداد ۸۹
محمود احمدی‌نژاد در حال سخنرانی در خرمشهر/ سوم خرداد ۸۹

محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه، در سالگرد آزادی خرمشهر، به اين شهر رفت تا چند پروژه عمرانی مانند فاز يک خط لوله آبرسانی غدير و تصفيه‌خانه جديد خرمشهر را با يک سال تأخير افتتاح کند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها در ايران، مردم خرمشهر در بیست و هشتمین سالگرد آزادی اين شهر از اشغال نيروهای عراقی، شاهد افتتاح فاز يک خط لوله آبرسانی غدير و تصفيه خانه جديد خرمشهر از سوی محمود احمدی نژاد بودند.

اجرای اين پروژه جزيی از مصوبات و وعده‌های سفرهای استانی محمود احمدی نژاد به استان خوزستان بود که عمليات اجرايی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد.

اين پروژه در حالی افتتاح شد که مردم خرمشهر و نيز آبادان در اين ۲۸ سال از آب آشاميدنی سالم برخوردار نبوده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در ديدارهای خود از اين دو شهر، بارها با اعتراض مردم آنها در موارد گوناگون مواجه شده‌اند.

تصاویری از خرمشهر، ۲۸ سال پس از آزادی از اشغال

در اين ميان، به گزارش خبرگزاری‌های ايلنا و آسوشيتدپرس، سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در خرمشهر با شعارهای عده‌ای از مردم درباره بيکاری دچار اختلال شد.

بر اساس گزارش اين دو خبرگزاری، وی در برابر صدها نفر در حال سخنرانی بود که گروهی با شعار «ما بيکاريم»، سخنرانی او را بر هم زدند.

شرکت‌کنندگان با سر دادن شعار «بيکاری بيکاری» از دولت محمود احمدی‌نژاد ‌خواستند در جهت رفع بيکاری در اين شهرستان تلاش کند.

بر اساس آمارهای تأييد نشده، حدود ۲۵ هزار نفر در خرمشهر بيکار هستند.

به نوشته ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در برابر اين خواسته مردم خرمشهر، گفت: با برنامه‌ريزی گسترده با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ريشه‌ بيکاری در خوزستان از بين خواهد رفت.

البته وی توضيحی در مورد برنامه خود برای از بين رفتن بيکاری در خرمشهر و استان خوزستان نداد.

او در گذشته بارها در مورد از بين رفتن بيکاری در ايران وعده داده است و اين در حالی است که بر اساس آمار دولتی، نرخ بيکاری حدود ۱۲ درصد و به گفته شماری از اقتصاددانان، بيش از ۲۰ درصد است.

يک روز پيش از سفر محمود احمدی‌نژاد به خرمشهر، گزارش‌هايی از سوی خبرگزاری‌های ايرانی منتشر شد که حاکی از عدم بازسازی خرمشهر، آنهم پس از گذشت ۲۸ سال از آزادی اش، است.

در همين ارتباط، به گزارش خبرگزاری «ايسنا»، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه در ديدار با خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ عراق و ایران در خرمشهر، قول داد که مسئولان مشکلات و خواسته های بر حق مردم خرمشهر را پيگيری خواهند کرد.

اين خواسته‌ها که به گفته علی لاريجانی برحق هستند و تاکنون برآورده نشده‌اند، عبارتند از: «حل مشکل آب آشاميدنی و فاضلاب، انجام پروژه‌های عمرانی و سرمايه‌گذاری برای رونق اقتصادی شهر، استفاده از نيروهای بومی در مديريت شهر، لايروبی اروند رود و رفع مشکل بيکاری و اعتياد.»

به نوشته ايسنا، ديدارکنندگان با علی لاريجانی گفته‌اند که مردم خرمشهر صدقه نمی‌خواهند و تنها می‌خواهند اين شهر به همان سرافرازی پيش از جنگ بازگردد.

شهری که به گفته عبدالله کعبی، نماينده آبادان در مجلس، با داشتن بزرگترين بندر در سال‌های ۵۷ و ۵۸ و ارتباط جاده‌ای به مرکز ايران، و برخورداری از راه آهن و آب شيرين و آب‌ و هوای مناسب، به عنوان بندری تجاری در کل ايران و حتی خاورميانه مطرح بود.

آقای کعبی با اعلام اين موضوع در مصاحبه‌ای خبرگزاری ايسنا همچنين اشاره کرد که بالاترين نرخ بيکاری و فقر عمومی در خرمشهر وجود دارد و گفت: زيرساخت‌های واقعی اين شهر همچون آب، ‌گاز و فاضلاب اصلاح نشده اند.

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس با انتقاد از برخورد نکردن با متخلفان و افرادی که نسبت به مردم خرمشهر و آبادان کم کاری کردند، گفت: متأسفانه عده‌ای برای تأمين منافع افرادی خاص، منابع بيت‌المال را هدر دادند، که نه تنها با اين افراد برخورد نشده، بلکه به آنها پست‌ها و شغل‌های مهمی داده شده است.

XS
SM
MD
LG