لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۵

راهپيمايی ۳۰۰ کارگر کارخانه لوله سازی در خیابان های اهواز


گزارش ها حاکی از راهپيمايی حدود ۳۰۰ کارگر کارخانه لوله سازی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق شان در خيابان های اين شهر در روزهای شنبه و یکشنبه است.

دهها تن از کارگران اين کارخانه در هفته گذشته نيز ضمن برگزاری دو راهپيمايی در شهر اهواز، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده بودند.

اين راهپيمايی ها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق ۷۰۰ کارگر رسمی و قراردادی اين واحد توليدی صورت گرفته است.

بر اساس گزارش ها، حقوق و مزايای ۱۰ ماه گذشته کارگران رسمی اين کارخانه پرداخت نشده است. همچنين کارگران قراردادی کارخانه لوله سازی اهواز ۱۳ تا ۱۴ ماه حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند.

محمد، فعال کارگری در اهواز، در مورد اين راهپيمايی ها به « راديو فردا» گفت: کارگران معترض روز يکشنبه علاوه بر راهپيمايی در خيابان ها، در مقابل حسينيه ثارالله اهواز تجمع و اقدام به سر دادن شعارهايی کردند.

وی اشاره کرد که اين راهپيمايی در روز شنبه نيز انجام شده بود و افزود: «کارگران از مسير فلکه شهدا به خيابان نادری، از خيابان نادری به چهار راه آبادان و از آنجا به منزل جانشين ولی فقيه رفتند و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.»

محمد به اين پرسش که آيا از سوی نيروی انتظامی و يا دستگاه های امنيتی با کارگران معترض به عدم پرداخت حقوق شان برخوردی شده است، پاسخ داد:« در سال ها و ماه هاي گذشته با راهپيمايی و تجمع کارگران برخورد می شد و حتی شماری بازداشت می شدند، اما در روزهای اخير اين اقدام صورت نگرفت.»

وی اضافه کرد:« نيروهای انتظامی و امنيتی تنها سعی می کنند که حلقه ای به دور راهپيمايان تشکيل دهند و ضمن ممانعت از پيوستن مردم به آنان، راهپيمايان را به مناطق دور از مرکز شهر هدايت کنند.»

اين فعال کارگری در خصوص واکنش افکار عمومی به راهپيمايی کارگران کارخانه لوله سازی اهواز گفت:« مگر می شود که آدم، کارگری را ببيند که از گرسنگی به خيابان می آيد و اعتراض می کند و او را درک نکرده و با او همدردی نکند؟»

وی افزود: «اين همدردی نيز به آن علت است که در حال حاضر، شمار بسيار زيادی از مردم همين مشکل را دارند.»

آيا مسئولان اقدامی در جهت مشکل اين کارگران برداشته اند؟

محمد به اين پرسش پاسخ منفی داد و گفت: «متاسفانه کارگران هيچ جوابی از سوی مسئولان نشنيده اند و اگر شنيده بودند، الان چنين وضعيتی نداشتند و حداقل، حقوق معوقه خود را دريافت کرده بودند.»

مشکل پرداخت نشدن حقوق و مزايا تنها محدود به کارگران کارخانه لوله سازی اهواز نمی شود.

در هفته های اخير، گزارش هايی در مورد شماری از کارگران مخابرات راه دور در شيراز در مقابل ساختمان استانداری فارس و کارخانه مهيامان اصفهان در مقابل ساختمان استانداری اصفهان انتشار يافته است.

در اين حال، خبرگزاری «ايلنا» روز شنبه به نقل از عيدعلی کريمی، دبير اجرايی خانه کارگر قزوين، گزارش داد: «کارگران چينی البرز در اعتراض به خلف وعده کارفرما و پرداخت نشدن چهار ماه مطالبات معوقه خود، برای ساعاتی، جاده اصلی شهر صنعتی البرز را مسدود کردند.»

برخی از تحليلگران بر اين باورند که سياست های دولت محمود احمدی نژاد، از جمله واردات بی رويه، موجب بروز مشکلات بسياری برای صاحبان کارخانه ها و شرکت ها شده است و آنان قادر به پرداخت حقوق و مزايای کارگران نيستند.

حسن صادقی، معاون دبيرکل خانه کارگر، پنجشنبه گذشته در اين خصوص گفت: «کارخانه های نساجی، چرم و کيف و کفش، لوازم خانگی، پوشاک وپخش کشاورزی به سبب سياست‌های غلط واردات مورد تهديدی جدی قرار دارند.»

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG