لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

فعالان سیاسی: بازداشت ها نمی تواند مانع از اعتراض ها شود


سايت های اصلاح طلب و مخالف دولت از بازداشت شماری از فعالان سياسی و مدنی در روزهای دوشنبه و سه شنبه اخير خبر داده اند.

فعالان بازداشت شده در روز دوشنبه از طيف های گوناگون سياسی هستند؛ از ابراهيم يزدی، دبيرکل نهضت آزادی ايران تا عمادالدين باقی، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار؛ از مرتضی حاجی، مدير عامل بنياد باران، تا ابوالفضل قديانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی.

در ميان بازداشت شدگان، همچنين اسامی پنج تن از اطرافيان مير حسين موسوی، يکی از رهبران مخالفان دولت نیز دیده می شود.

بیشتر بخوانید:
عليرضا حسينی بهشتی، مشاور، قربان بهزاديان نژاد، رییس ستاد انتخاباتی، و علی عرب مازار، مشاور اقتصادی ستاد انتخاباتی آقای موسوی از جمله اين افراد هستند.

از ديگر بازداشت شدگان، می توان به بدرالسادات مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران، کيوان مهرگان و مرتضی کاظميان، روزنامه نگار و حشمت‌الله طبرزدی، فعال سياسی، اشاره کرد.

اين بازداشت ها پس از تظاهرات گسترده در تهران و چند شهر ديگر ايران صورت گرفته است؛ تظاهراتی که با برخورد شديد نيروهای ضد شورش و کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان مواجه شد.

برخی از تحليلگران سياسی بر اين باورند که تشديد برخورد با تظاهرکنندگان از اشتباه تحليلی مقام های جمهوری اسلامی ايران نشات گرفته است.

محمد علی توفيقی، تحليلگر سياسی در پاريس، با اين ارزيابی موافق است.

وی به « راديو فردا» می گويد: «آنها جنبش سبز را که يک اعتراض مدنی و مسالمت آميز نسبت به زايل شدن حقوق و رأی مردم است با يک فتنه اشتباه گرفته اند. اگر ادبيات و بحث های رسانه ای آنها را در روزنامه ها و خبرگزاری های وابسته به اقتدارگرايان دنبال کنيم، می بينيم حدود يک ماه است که با فضا سازی، جنبش سبز را با وقايع کربلا مقايسه کردن و اتفاقات را به صدر اسلام تشبيه کردن، آقايان اعتراضات مردم را يک فتنه تصور کردند و طبيعتاً راه حل هايشان هم در همين راستا است.»

با اين همه، پس از تظاهرات و درگيری های روز يکشنبه، رسانه های دولتی و هوادار دولت اقدام به حملات تبليغاتی عليه مخالفان و نيز هزاران تظاهرکننده در تهران و چند شهر ديگر ايران کرده اند.

در اين حملات، مخالفان متهم به توهين به مقدسات اسلامی، از جمله آتش زدن قرآن، در روز عاشورا شده اند.

اين در حالي است که مخالفان نيز حکومت را به دليل قتل شماری از تظاهرکنندگان در ماه محرم مورد انتقاد شديد قرار داده اند.

با اين حال، برخی از سايت های اصلاح طلب و مخالف دولت در دو روز گذشته با اشاره به هشدار سايت «کلمه» متعلق به مير حسين موسوی در مورد احتمال انجام سناريويی همانند کارناوال عاشورای سال ۷۶ می گويند که اصولگرايان درصددند تا برای تشديد برخورد با مخالفان بهانه ای بيابند.

همزمان با اين تحليل، رسانه های دولتی و هوادار دولت، مصاحبه هايی را عليه مخالفان منتشر کرده و آنان را فتنه گران انگليسی و آمريکايی توصيف کرده اند.

محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در اين مورد گفته است: «برخی از گردانندگان و نيروهای قدرتمند پشت صحنه اين ماجرا همواره تلاش کرده اند با قانون شکنی، عوام فريبی و تحريک احساسات مردم در شرايط ويژه ای که بستر تحريک فراهم تر است مانند ايام عاشورا، برای مخدوش کردن رقيب و گذشتن از بحرانی که به آن دچار هستند، استفاده کنند.»

محمد علی توفيقی با تشبيه اقدامات اخير در تهران به عنوان «شبه کودتا» تاکيد می کند که بازداشت ها و تشديد اقدامات امنيتی و نظامی از سوی حکومت نمی تواند مانع کنترل و فرونشاندن اعتراض ها در ايران شود.

اين تحليلگر سياسی می گويد به رغم اين گونه اقدامات بايد در انتظار تشديد اعتراض ها نيز بود: «اگر اين بازداشت ها می توانست تأثير کنترلی و بازدارنده بر روی اعتراضات مردم داشته باشد، تا اين لحظه که بيش از شش ماه از اين وقايع گذشته بايد اثر خود را نشان می داد، در حالی که اين گونه نيست.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG