لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

احتمال افزايش خاموشی ها در تهران طی ۱۵ روز آینده


محمد احمديان، معاون وزير نيرو، از تلفات ۱۸ درصدی برق در شبکه های توزيع سخن گفته است.
محمد احمديان، معاون وزير نيرو، از تلفات ۱۸ درصدی برق در شبکه های توزيع سخن گفته است.

یک مقام وزارت نیرو جمهوری اسلامی در هشداری به ساکنان پايتخت ايران از احتمال افزايش مدت زمان خاموشي ها در تهران طی ۱۵ روز آينده خبر داد.


حبيب ترابی، مديرعامل شرکت توزيع برق استان تهران گفت که افزايش ميزان خاموشی ها در صورتی روی خواهد داد که در مصرف برق صرفه جويی به عمل نيايد.


پيش از اعمال خاموشی ها، مقام های وزارت نيرو اعلام کرده بودند که برای مشترکان تهرانی، دو نوبت دو ساعته خاموشی در نظر گرفته اند.


بر اساس آمارها، حدود ۵.۵ ميليون مشترک در استان تهران زندگی می کنند، که ۲۵ درصد کل مشترکان در ايران را تشکيل مي دهند.


بسياری از مقام های دولت محمود احمدی نژاد در سخنان و مصاحبه هايی، دليل عمده کمبود و قطع برق در سال جاری را گرما و خشکسالی بی سابقه و به تبع آن، ايجاد مشکل برای سدها و نيروگاه های آبی دانسته اند.


در عين حال، محمد احمديان، معاون وزير نيرو، روز سی و يکم تيرماه، از تلفات ۱۸ درصدی برق در شبکه های توزيع سخن گفت.



  • «بحران قطع برق نه ناشی از حوادث غيرقابل پيش بينی طبيعی، بلکه ناشی از سوء مديريت های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد است.»
محسن صفایی فراهانی، نماینده مجلس هفتم

اما منتقدين دولت، اين دلايل را کافی و قانع کننده نمی دانند. برای مثال، محسن صفايی فراهانی، نماينده مجلس هفتم و از اعضای حزب مخالف دولت، جبهه مشارکت، روز دوزدهم مرداد در روزنامه کارگزاران، آنچه را که بحران قطع برق ناميد، نه ناشی از حوادث غيرقابل پيش بينی طبيعی، بلکه ناشی از سوء مديريت های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد دانست.


وی با اشاره به برنامه چهارم توسعه که مشخص کننده شيوه حرکت و برنامه ريزی های دولت ها در جمهوری اسلامی ايران است، افزود:« آنچه تاکنون رخ داده، تنها نشان می دهد که اين برنامه به صورت کامل به فراموشی سپرده شده است و اگر همين برنامه اجرا می شد، اکنون بحران تامين برق وجود نداشت.»


بر اساس برنامه چهارم توسعه، پيش بينی شده بود که با افزايش ميزان توليد برق، ايران به جايگاه صادرات برق برسد.


در همين زمینه، روزنامه سرمايه نيز روز دوازدهم مرداد در گزارشی نوشت:« آمار و اطلاعات موجود گواهی اين ادعاست که وزارت نيرو طی دو يا سه سال اخير، اعتبار و هزينه ای صرف پروژه ها نکرده است و اگر هم گاهی شنيده می شود که واحد نيروگاهی وارد مدار می شود، همگی از جمله پروژه هايی است که عمليات اجرايی آن از چهار يا پنج سال گذشته آغاز شده است.»


مشکلات ناشی از قطع برق


گزارش رسانه ها در روزهای اخير حاکی از آن است که قطع گسترده برق در شهرهای ايران موجب بروز مشکلات زيادی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی شده است.


در همين ارتباط، روزنامه اعتماد ملی روز اول مرداد نوشت: «خاموشی های برق با گرم تر شدن هوا روند صعودی به خود گرفته است و در حالی که وزير نيرو طی روزهای گذشته خاموشی ها در شب را تکذيب کرد و از مردم خواست تا خاموشی های بيش از دو ساعت را به وزارت نيرو اطلاع دهند، اينک هر روز، بخش وسيعی از هموطنان، خاموشی های طولانی حتی در حدود پنج ساعت در طول شبانه روز را نيز تجربه می کنند.»


اين روزنامه خبر داد که «اخبار غيررسمی، زمان خاموشی ها را تا هشت ساعت نيز گزارش داده اند.»


در همین حال، سنديکای صنعت برق ايران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد:« شهروندان و جامعه صنعتی کشور پس از تجربه کمبود انرژی گاز در زمستان گذشته، هم اکنون با کمبود برق روبه رو هستند که خسارات ناشی از آن بر پيکره صنايع و توليدات کشور، ضربات سختی را وارد خواهد ساخت.»


در اين بيانيه آمده بود که کمبود برق «علاوه بر تاثير بر زندگی روزمره شهروندان، کاهش توليدات صنعتی، کاهش رشد اقتصادی و در نهايت افزايش واردات و کاهش اشتغال را به دنبال خواهد داشت.»


در همین خصوص، خبرگزاری ايلنا در گزارشی نوشت که قطع طولانی مدت برق در استان قزوين، کار ۱۲۰۰ واحد توليدی و صنعتی با ۵۰ هزار کارگر را با مشکل جدی مواجه کرده است.


خاموشی های پياپی در ايران به گونه ای بوده است که حتی رسانه های هوادار دولت محمود احمدی نژاد نيز به انعکاس مسايل مربوط به آن پرداخته اند.


گزارش رسانه ها در روزهای اخير حاکی از آن است که قطع گسترده برق در شهرهای ايران موجب بروز مشکلات زيادی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی شده است.

برای مثال، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، روز سيزدهم مرداد به نقل از رييس پليس راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ نوشت:« قطع برق در شهر تهران باعث رشد تصادفات در پايتخت ايران شده است.»


سرهنگ هادی هاشمی بيشترين قربانيان تصادفات را عابران پياده دانست و افزود: عابران پياده هنگام عبور از عرض معابر در ساعات خاموشی در شب با مشکلاتی مواجه می شوند و رانندگان عبوری نمي توانند به درستی آنها را ببينند.


خبرگزاری جمهوری اسلامی روز سيزدهم مرداد در گزارش ديگری به نقل از مديرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ايمنی تهران و حومه نوشت که حوادث مرتبط با آسانسور در شهر تهران ۵۰ درصد افزايش يافته که به دليل قطع برق روی داده است.


محمدرضا حاجی بيگی با اشاره به قطعی های برق گفت: روزانه ۷۰ تا ۹۰ مورد حوادث آسانسور در تهران رخ می دهد.


اين خبرگزاری در گزارش های ديگری در هفته های اخير از مختل شدن زندگی مردم در گيلان، لرستان، خوزستان، کرج، جيرفت، خلخال، مهران و پيامدهای منفی قطع مکرر برق در بخش های صنعتی خبر داده است.


خبرگزاری مهر نيز در روزهای گذشته در گزارش هايی به « سردرگمی و کلافه شدن مردم شيراز» و «کاهش فشار آب در خرم آباد ناشی از قطع برق» اشاره کرده است.


در عين حال، خبرگزاری فارس نيز در روز ۳۱ تير در خبری از تجمع مردم يک محله از شهر بابل در مقابل اداره برق اين شهر و اعتراض شان به قطع ۱۵ ساعته برق اين محله خبر داد.


اين خبرگزاری همچنين نوشت که قطع مکرر برق در بسياری از شهرهای مازندران از جمله بابل باعث اختلالات در دريافت سرويس و خدمات از سوی برخی از دستگاه ها و اصناف شده است.


«هزينه برق مصرفی پنج برابر می شود»


در اين وضعيت، و در حالی که منتقدين می گويند با استفاده از درآمد سرشار نفت می توان به سرمايه گذاری های گسترده ای در بخش صنعت ايران، از جمله صنعت برق پرداخت، مقام های دولت به عنوان راه حل اين مشکل، از افزايش بهای برق سخن می گويند.


محمد احمديان، معاون وزير نيرو، خبر داد که از ابتدای مهرماه سال جاری، هزينه برق مصرفی مشترکان در قبوض برق، پنج برابر خواهد شد.


هم اکنون قيمت هر کيلووات ساعت برق برای مشترکان ۱۶ تومان است که پس از آنچه که توسط دولت هدفمند شدن يارانه ها خوانده شده است، قيمت هر کيلو وات ساعت برق به بيش از ۷۷ تومان افزايش خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG