لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها؛ «... در حد حرف است»


خبرگزاری ايلنا گزارش داد که دانشگاه شهيد بهشتی تهران با شروع ترم جديد تحصيلی، فهرست‌های آموزشی و حضور و غياب را در تمامی دانشکده‌های خود و نيز مبادی ورودی را برای دانشجويان دختر و پسر تفکيک کرده است.

ايلنا همچنين خبر داد که برخی از اساتيد دانشگاه شهيد بهشتی در کلاس‌های درس، دانشجويان مکلف به جدا نشستن دختران و پسران کرده‌اند و اين امر با اعتراض برخی از دانشجويان همراه شده است.

اين خبرگزاری به نقل از برخی از دانشجويان نوشت که تعدادی از مبادی ورودی دانشگاه شهيد بهشتی از جمله در دانشکده های دندان ‌پزشکی، بهداشت و ادبيات برای دانشجويان دختر و پسر تفکيک شده است.

چند روز پيش از اين گزارش ايلنا، رضا عامری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، با تکذيب برنامه تفکيک جنسيتی دانشگاه ها گفته بود که اين وزارتخانه به دنبال دخترانه و پسرانه کردن دانشگاه ها نيست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، اين مقام وزارت علوم، تحقيقات و فناوری با اشاره به اينکه طرح تفکيک جنسيتی دانشجويان از قبل مطرح بوده است، افزوده بود: «تنها در مواردی که متقاضی تأسيس دانشگاه دخترانه يا پسرانه وجود داشته باشد، با بررسی شرايط منطقه و ضوابط قانونی، مجوز راه‌اندازی اين گونه دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، صادر می‌شود».

در اين ارتباط، غلامعلی نادری، مديرکل دفتر آموزش‌های آزاد و غيرانتفاعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، از بررسی راه‌اندازی چهار دانشگاه تک جنسيتی در تهران و شهرستان‌ها خبر داده است.

از سوی ديگر، علی عباسپور تهرانی، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی، بحث تفکيک ‌جنسيتی دانشگاه‌ها را «در حد حرف» دانست و گفت که اين موضوع «نه در مجلس و نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث نشده و طرحی نيز در اين مورد از وزارت علوم مطرح نشده است.»

او در گفت‌وگو با ايلنا در مورد اقداماتی مانند تفکيک ليست‌های حضور و غياب دانشجويان در دانشگاه شهيد بهشتی گفت:‌ «يکی از مسئولين وزارت علوم مکلف به پاسخگويی در اين زمينه شده است.»

بحث تفکيک جنسيتی موضوع جديدی در ايران نيست و به ويژه از زمان آغاز رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بارها مطرح شده است.

در آخرين اظهار نظرها در اين خصوص، می‌توان به سخنان کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری، اشاره کرد که در آذرماه سال جاری گفت: سياست تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها براساس «جهان‌بينی اسلامی» به اجرا گذاشته خواهد شد.

با اين حال، کامران دانشجو پس از انتقادهايی که صورت گرفت، اعلام کرد که دولت تنها به دنبال ترغيب دانشگاه‌های غيرانتفاعی به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌های پسرانه و يا دخترانه است و افزود:« اما برنامه‌ای برای تفکيک جنسيتی دانشگاه‌های وجود ندارد.»

اين در حالی بود که زهرا سجادی، سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری، با استقبال از تفکيک جنستی دانشگاه‌ها گفت:‌ «در کلاس‌های درس امکان دارد مسايلی پيش ‌آيد که دانشجو آنگونه که بايد و شايد نتواند درس بخواند.»

همچنين حجت‌الاسلام بنی‌الله فضل‌علی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی ايران در دانشگاه خواجه نصير طوسی، با دفاع از تفکيک جنسيتی دانشجويان در دانشگاه‌ها، از تحصيل مشترک دختران و پسران به عنوان «انداختن گوشت جلوی گربه» نام برد.

با همه اينها، بحث تفکيک جنسيتی در دانشگاه های ايران با مخالفت‌های بسياری، نه در ميان اصلاح‌طلبان، بلکه حتی از سوی بخشی از اصول گرايان مواجه شده است.

از جمله، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، گفته است که تفکيک جنسيتی در شرايطی مانند کمبود اعضای هيئت علمی در دانشگاه‌ها «اصلاً امکان‌پذير نيست.»
XS
SM
MD
LG