لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

اخبار ضد و نقیض درباره اقامه نماز جمعه توسط رفسنجانی


در حالی که دو خبرگزاری‌ « ايرنا» و «فارس»، روز سه شنبه اعلام کردند که امامت نماز جمعه این هفته تهران بر عهده آيت‌الله احمد خاتمی خواهد بود، رییس ستاد اقامه نماز جمعه تهران اين خبر را تکذيب کرده است.

اين دو خبرگزاری همچنين نوشتند که محمود احمدی نژاد، رییس دولت دهم، سخنران پيش از خطبه‌های نماز جمعه خواهد بود.

مسعود مرادی،رئيس ستاد اقامه نماز جمعه تهران، در گفت وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اين خبر را تکذیب کرد، اما ايرنا چند ساعت بعد بار دیگر گزارش داد که آقای هاشمی رفسنجانی امام جمعه روز قدس نخواهد بود.

محسن هاشمی رفسنجانی، رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز در این زمینه پیشتر به خبرگزاری ایلنا گفته است: تا اين لحظه به دفتر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اطلاع داده نشده است که نماز جمعه اين هفته تهران را ايشان اقامه نخواهد کرد.

در روزهای اخير اخباری درباره انصراف آقای هاشمی رفسنجانی از امامت نماز جمعه اين هفته تهران انتشار يافت، که از سوی او تکذيب شد.

سخنان آقای هاشمی رفسنجانی به دليل جايگاه سياسی اش در نظام جمهوری اسلامی ايران، همواره دارای اهميت بسيار بوده است.

برخی از تحليلگران سياسی معتقدند انتقادهای آقای هاشمی رفسنجانی از رويدادهای اخير در ايران در نماز جمعه ۲۶ تير، خشم محمود احمدی نژاد و هوادارانش و همچنين نارضائی رهبر جمهوری اسلامی ايران را به دنبال داشته است.

آنان در اين زمينه به سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۲۶ تير اشاره می کنند که خواستار بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم به جمهوری اسلامی، آزادی زندانيان سياسی و رفع محدويت ها از رسانه ها شد.

پس از آن نماز جمعه، که با شرکت گسترده معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری برگزار شد، برخودهايی ميان معترضان و نيروی انتظامی صورت گرفت.

به دنبال اين برخوردها، آقای هاشمی رفسنجانی انصراف خود را از اقامه نماز جمعه روز ۲۴ مرداد سال جاری اعلام کرد تا، به تعبير خود او «از درگيری‌های احتمالی جلوگيری» شود.

در همان زمان، برخی رسانه های طرفدار دولت خواستار برخورد با کسانی شده بودند که به تعبير اين رسانه ها، درصدد به اغتشاش کشاندن مراسم نماز جمعه ۲۴ مرداد بودند.

برخی تحليلگران سياسی معتقدند که برگزاری نماز جمعه قدس تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی می تواند فرصتی برای اعتراض به وضعيت جاری در ايران در اختيار اصلاح طلبان قرار دهد.

اين تحليلگران می افزايند از همين رو، مقام های امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران تلاش می کنند تا نگذارند نماز جمعه روز قدس به موقعيتی برای تکرار اعتراض گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری تبديل شود.

نتيجه اين محاسبات سياسی قاعدتا روز چهارشنبه، روزی که ستاد اقامه نماز جمعه تهران معمولا امام جمعه تهران را معرفی می کند، روشن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG