لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

درخواست دو اتحادیه کارگری برای آزادی اسانلو و فعالان کارگر زندانی در ایران


تجمع حمایت از منصور اوسانلو در بهار ۸۷ در لندن
تجمع حمایت از منصور اوسانلو در بهار ۸۷ در لندن
ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، و شرن بارو، دبيرکل جديد کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، در بيانيه‌ای مشترک خطاب به رئيس جمهوری اسلامی ايران نوشته‌اند که از اقدام احتمالی حکومت ايران برای آزادی منصور اسانلو استقبال می‌کنند.

رهبران اين دو اتحاديه بين‌المللی کارگری در بيانيه خود همچنين خطاب به محمود احمدی‌نژاد، خواستار آزادی فوری و بی‌قيد و شرط آقای اسانلو شده‌اند.

در هفته‌های گذشته سازمان بين‌المللی کار، آی اِل او، در گزارش سالانه خود در مورد ايران اعلام کرد که قوه قضاييه با آنچه « عفو » منصور اسانلو خوانده شده، موافقت کرده است.

منصور اسانلو در تيرماه سال ۱۳۸۶ در نزديکی منزل خود در تهران بازداشت و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به پنج سال زندان محکوم شد.

در اين مدت، سازمان‌های حقوق بشری و اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری بارها خواستار آزادی بی‌قيد و شرط اين فعال کارگری شده‌اند.

ديويد کاکرافت در پاسخ به اين پرسش راديو فردا که تا چه اندازه به آزادی رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خوشبين است، گفت: «مطمئن نيستيم، اما اميدواريم که منصور اسانلو پيش از آغاز به کار کنگره فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در مکزيکو سيتی در روز پنجم ماه اوت آزاد شود».

وی افزود: «اطمينان دارم که ۱۵۰۰ نماينده شرکت‌کننده در اين کنگره از حضور منصور اسانلو در جمع خود خوشحال خواهند شد.»

با این وجود فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری اعلام کرده‌اند که مبارزه آنان برای پايان دادن به نقض حق تشکل‌يابی کارگران در ايران با آزادی يک نفر متوقف نخواهد شد.

در اين زمينه دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل می‌گويد: «بايد بگويم که از آزادی منصور اسانلو خوشحال خواهيم شد، اما اين اقدام، در صورت اجرا، کافی نيست.»

آقای کاکرافت می‌افزايد: «هنوز بسياری از فعالان کارگری در ايران زندانی هستند. از جمله سعيد ترابيان و رضا شهابی، از رهبران سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران.»

او با درخواست برای آزادی اين فعالان کارگر زندانی می‌گويد: «اين به سود حکومت ايران است که در شرايط دشوار کنونی‌اش در جهان، اين اقدام را انجام دهد.»

گزارش‌ها در مورد آقايان ترابيان و شهابی، که آقای کاکرافت به نام آنها نيز اشاره می‌کند، حاکی از آن است که خانواده‌های آنها از وضعيتشان به طور کامل بی‌خبر هستند و اين در حالی است که خبر رسمی نيز درباره بازداشت اين دو فعال کارگری انتشار نيافته است.

در اين ارتباط نيز فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری همچنين خواستار آزادی سعيد ترابيان و رضا شهابی و همچنين تمامی فعالان کارگری و ساير فعالان مدنی شده‌اند که زندانی هستند.

در بيانيه مشترک اين دو اتحاديه بين‌المللی کارگری نوشته شده است که آزادی منصور اسانلو، نخستين گام مهم از سوی حکومت برای بازسازی اعتماد جامعه سنديکايی در جهان به آن حکومت خواهد بود.

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل همچنین از وضعيت ابراهيم مددی، نايب رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، انتقاد کرده و خواستار آزادی او شده است.

آقای مددی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت و به سه سال زندان محکوم شده است.

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل علاوه بر این نگرانی شديد خود را از ربودن و ضرب و شتم عروس آقای اسانلو توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ابراز داشت و خواستار انجام تحقيقات قضايی در اين زمينه شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG