لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

اعتصاب در چند شهر کردنشین ایران در اعتراض به اعدام های اخیر


تعطیلی مغازه‌ها در سنندج. منبع: وبلاگ سامان رسول‌پور
تعطیلی مغازه‌ها در سنندج. منبع: وبلاگ سامان رسول‌پور
گزارش‌هایی که هنوز به طور رسمی تاييد نشده‌اند حاکی از اعتصاب در برخی از شهرهای استان کردستان و شهرهای کردنشین آذربایجان ایران از جمله شهرهای سنندج، سقز، مهاباد، بوکان، کامياران، پيرانشهر، بانه و ديواندره هستند.

از چند روز پيش، برخی گزارش‌ها حاکی از پخش هزاران نسخه فراخوان برای اعتصاب در شهرهای کردستان ايران در اعتراض به اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سياسی و معلم در کامياران، و شيرين علم‌هویی، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان، ديگر زندانيان سياسی، بود.

بر اساس اين فراخوان‌ها، از مردم خواسته شده بود تا در اعتراض به اعدام اين پنج زندانی سياسی، که چهار نفر از آنها کرد بودند، در روز پنج‌شنبه دست به اعتصاب سراسری بزنند.

گزارش‌های مربوط به اين اعتصاب به طور عمده از سوی احزاب و سازمان‌های سياسی مخالف جمهوری اسلامی ايران مخابره شده‌اند و منابع رسمی داخل ایران تاکنون در اين خصوص سکوت کرده‌اند.

در همين زمينه، وب‌سايت خبری جرس، نزديک به اصلاح‌طلبان، گزارش داد که بازار شهرهای مهاباد، اشنويه، سنندج، بوکان، سقز، مريوان و کامياران به حالت تعطيل درآمدند، ادارات نيمه‌تعطيل شدند و در برخی از شهرها، همچون کامياران دانش‌آموزان به مدرسه نرفته‌اند.

راديو فردا به طور مستقل نمی‌تواند اين اخبار را تاييد يا تکذيب کند.

مسعود کردپور، روزنامه‌نگار در شهر بوکان، در مورد صحت و سقم گزارش‌های انتشار يافته در مورد اعتصاب سراسری به راديوفردا می‌گويد: «با توجه به اعدام اين پنج نفر و جريحه‌دار شدن احساسات عمومی در ارتباط با اعدام آنها، فراخوان‌هايی برای اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان ايران پخش شده بود. همچنين شبکه‌های ماهواره‌ای کردزبان هم در اين مورد تبليغ گسترده‌ای انجام دادند.»

اين روزنامه‌نگار می‌افزايد: «با توجه به اين فراخوان‌ها، شهرها به صورت وسيعی تعطيل هستند.»

آقای کردپور در مورد دامنه اين اعتصاب می‌گويد: «در برخی از شهرها، بيش از ۹۰ درصد مغازه‌ها تعطيل بودند و در برخی موارد، اداره‌های دولتی نيز تعطيل شدند.»

وی اضافه می‌کند: «در برخی موارد مدارس نيز تعطيل بودند.»




در اين حال، بر اساس گزارش‌های غيررسمی ديگر، نيروهای گارد ويژه در برخی از شهرهای کردستان ايران مستقر شده‌اند. اما منابع رسمی جمهوری اسلامی ايران در اين مورد نيز گزارشی منتشر نکرده‌اند.

با این حال يک شاهد عينی در خصوص حضور اين نيروها در سنندج به راديوفردا می‌گويد: «نيروهای گارد ويژه در حال ورود به داخل شهر سنندج هستند.»

وی می‌گويد که معلوم نيست اين نيروها از کدام منطقه به سنندج اعزام شده‌اند.

مسعود کردپور ضمن تاييد اين گزارش‌ها می‌گويد: «دولت واکنش چندانی نشان نداده است و نيروهای انتظامی فقط در سطح شهرها حضور دارند و به مردم هم فشار نياورده‌اند که مغازه‌های خود را باز کنند.»

اما در شهر سقز، به گفته همسر جلال حسينی، يکی از فعالان کارگری، که صبح روز پنج‌شنبه بازداشت شد، در گفت‌وگو با راديوفردا با تاييد خبر اعتصاب و بسته شدن مغازه‌ها در اين شهر می‌گويد درگيری‌هايی ميان نيروهای گارد ويژه و معترضان روی داده است.

همسر آقای حسينی البته اشاره می‌کند که در اين درگيری تيراندازی صورت نگرفته است.

فرزاد کمانگر، معلم در شهر کامياران، همراه با شيرين علم‌هویی، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان سحرگاه روز يک‌شنبه در زندان اوين تهران به اتهام محاربه اعدام شدند.

دادستانی عمومی و انقلاب تهران در اطلاعيه خود درباره اعدام اين پنج نفر، از آنان به عنوان «عوامل گروه‌های ضدانقلاب» نام برد و آنها را به دست داشتن در «عمليات تروريستی» از جمله «بمب‌گذاری در مراکز دولتی و مردمی» در شهرهای مختلف ايران متهم کرد.

اين اتهام‌ها در شرايطی از سوی دادستانی عمومی و انقلاب تهران عنوان شد که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، اعلام کردند که اعدام ناگهانی اين پنج نفر ازشهروندان کشور بدون ارائه توضيحات روشن‌کننده از اتهامات و روند دادرسی و محاکمات به مردم صورت گرفته است.

آقای موسوی اين اعدام‌ها را روند ناعادلانه‌ای دانست که در طول ماه‌های اخير منجر به صدور احکام شگفت‌آور برای عده زيادی از زنان و مردان خدمتگزار و شهروندان ايرانی شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG