لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

سازمان ملل: بيش از ۴۰۰ هزار نفر در قرقیزستان آواره شده‌اند


مرز ازبکستان-قرقیزستان
مرز ازبکستان-قرقیزستان
سازمان ملل متحد می‌گويد در نتيجه نا آرامی‌ها در قرقيزستان، بيش از ۴۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز ، کمبود آب و مايحتاج اوليه زندگی، نبود جای کافی برای آوارگان و ترس از حمله مهاجمان، قربانيان اين تنش‌ها را تهديد می‌کند.

سازمان ملل متحد می‌گويد ادامه خشونت‌ها در قرقيزستان ممکن است اوضاع را به نفع شبه‌نظاميان اسلامگرای آسيای مرکزی تغيير دهد.

از هشت روز پيش که تنش بين قرقيزها و ازبک‌ها در جنوب قرقيزستان اوج گرفت، ۱۹۱ نفر کشته و بيش از ۴۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. اين در حالی است که دولت قرقيزستان، شمار قربانيان را بيش از اين برآورد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در شهر اوش، در جنوب قرقيزستان، ازبک‌ها با کشيدن ديوارهايی، خود را از همسايگان قرقيزشان جدا کرده‌اند.
همچنين ارتش قرقيزستان در اين شهر پست‌های ايست بازرسی داير کرده است و گروه‌هايی از مردان مسلح در خيابان ها گشت می‌زنند.

با اين حال، حضور نيروهای امنيتی در سطح شهر کمرنگ گزارش شده است.

ئول سولوانگ، ناظر بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد، که از منطقه بازديد کرده، شکاف بين ازبک‌ها و قرقيزها را پر تنش و قابل اشتعال توصيف کرده است.

دولت موقت قرقيزستان اعلام کرده است در بيست و هفتم ماه جاری ميلادی، همه پرسی‌ای را برای تغيير در قانون اساسی اين کشور برگزار خواهد کرد. هدف از اين همه پرسی، حرکت قرقيزستان به سوی يک جامعه دموکراتيک عنوان شده است.

سازمان ملل متحد می‌گويد ۳۰۰ هزار نفر در داخل قرقيزستان آواره شده اند و ۱۰۰ هزار آواره ديگر طی يک هفته گذشته خود را به آن سوی مرز و به داخل ازبکستان رسانده‌اند.

به گزارش اين سازمان، آوارگان از ابتدايی‌ترين تسهيلات زندگی، مانند آب آشاميدنی، مکان، غذا و ساير مايحتاج روزمره محروم هستند و از حمله‌های احتمالی مهاجمان احساس خطر می‌کنند.

اين سازمان ادامه تنش‌های خونين در قرقيزستان را برای منطقه خطرناک دانسته و اعلام کرده است که اگر اين خونريزی‌ها متوقف نشود، ممکن است در اين منطقه از دنيا، که در مسير قاچاق مواد مخدر افغانستان قرار دارد، فضای مناسبی برای فعاليت شبه‌نظاميان اسلامی ايجاد شود.

در همين باره، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه با رزا اوتانبايووا، رئيس دولت موقت ازبکستان، گفت‌و‌گوی تلفنی انجام داد و رابرت بليک، ديپلمات ارشد آمريکا در امور آسيای مرکزی، روز جمعه از بيشکک ديدار کرد.
XS
SM
MD
LG