لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

ايران همچنان عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای باقی ماند


وزير امور خارجه روسيه:« موقعيت ناظر در سازمان همکاری های شانگهای وجود دارد که ايران شامل آن می شود.» (عکس: RFE/RL)
وزير امور خارجه روسيه:« موقعيت ناظر در سازمان همکاری های شانگهای وجود دارد که ايران شامل آن می شود.» (عکس: RFE/RL)

سرگئی لاوروف،وزير امور خارجه روسیه، گفته است که ايران نمی تواند به عضويت مشروط سازمان همکاری های شانگهای در آيد.


به گزارش خبرگزاری های ايتارتاس و اينترفکس، سرگی لاوروف پس از نشست وزيران امور خارجه کشورهای عضو اين سازمان در دوشنبه، پايتخت تاجيکستان، اين موضوع را اعلام کرد.


وی گفت:« موضوع توسعه سازمان همکاری های شانگهای از جمله الحاق ايران به آن در جلسه شورای وزيران خارجه اين سازمان مطرح نشد.»


سازمان همکاری های شانگهای ۱۱ سال پيش برای مبارزه با تندروهای مذهبی و امنيت مرزها در آسيای مرکزی به وجود آمد.


آقای لاوروف در پاسخ به پرسشی در خصوص آنکه آيا ايران می تواند به عضويت مشروط اين سازمان در آيد، گفت: «ايران نمی تواند موقعيت عضويت مشروط در سازمان همکاری های شانگهای را داشته باشد، چون از نظر حقوقی، در اين سازمان چنين وضعيتی وجود ندارد.»


موضوع توسعه سازمان همکاری های شانگهای از جمله الحاق ايران به آن در جلسه شورای وزيران خارجه اين سازمان مطرح نشد.
سرگی لاوروف

وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد:« موقعيت ناظر در سازمان همکاری های شانگهای وجود دارد که ايران شامل آن می شود.»


کشورهای چين، قزاقستان، قرقيزستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان اعضای دائم و کشورهای ايران، هند، مغولستان و پاکستان به عنوان ناظر در سازمان همکاری های شانگهای عضويت دارند.


پيش از اين گزارش شده بود که کشورهای پاکستان و ايران خواستار عضويت کامل در سازمان همکاری های شانگهای شده اند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز پنجم فروردين ماه، گفته بود که جمهوری اسلامی درخواست عضويت در سازمان همکاری های شانگهای را ارائه کرده است.


آقای متکی گفته بود که تاجيکستان، ميزبان نشست آينده سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، از عضويت ايران در اين سازمان پشتيبانی می کند.


اين در حالی بود که بولات نورگاليف، دبير کل سازمان همکاری های شانگهای، روز ششم تير در ديدار با امامعلی رحمان، رييس جمهوری تاجيکستان، در دوشنبه اعلام کرد که مسئله الحاق ايران به سازمان همکاری های شانگهای به عنوان عضو کامل، بايد بر اساس اتفاق نظر همه شش کشور عضو سازمان انجام شود.


این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری ریانووستی، از حدود دو سال پيش تاکنون، توسعه سازمان همکاری های شانگهای به حال تعليق در آمده است.


پیش از این، ريچارد بوچر، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز ۲۱ فروردين، با تاکيد بر اين که احتمال چرخش سازمان همکاری شانگهای به سوی يک ائتلاف نظامی ضعيف است، از احتمال عضويت ايران در اين سازمان ابراز نگرانی کرده بود.


XS
SM
MD
LG