لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

اعتراض حقوقدانان به حکم زندان برای عزيزی بنی طرف


يوسف عزيزی بنی طرف از اعضای کانون نويسندگان ایران و عضو افتخاری اتحاديه نويسندگان عرب است و دست کم ۲۵ عنوان کتاب تاليف و ترجمه کرده است.
يوسف عزيزی بنی طرف از اعضای کانون نويسندگان ایران و عضو افتخاری اتحاديه نويسندگان عرب است و دست کم ۲۵ عنوان کتاب تاليف و ترجمه کرده است.

۱۰ حقوقدان و وکيل مدافع با نوشتن نامه ای به رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران خوستار تجديد نظر در حکم پنج سال زندان برای بوسف عزيزی بنی طرف، روزنامه نگار و نويسنده، شدند.


آقای عزيزی بنی طرف از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران، به اتهام اجماع و تبانی برای برهم زدن امنيت داخلی کشور به پنج سال زندان محکوم شده است.


امضاکنندگان اين نامه، با اشاره به شخصيت فرهنگی آقای عزيزی بنی طرف به عنوان يکی از روشنفکران عرب ايرانی و نويسنده ای مستقل نوشته اند که صدور حکم پنج سال حبس برای او، جامعه فرهنگی و مطبوعاتی و همچنين آنها را بسيار شگفت‏زده کرده است.


آنها همچنين نوشته اند که از اين شخصيت فرهنگی، سابقه ای غير از خدمات فرهنگی و مطبوعاتی در عرصه ملی و به ويژه در باره فرهنگ مردم عرب خوزستان، سراغ ندارند.


امضاکنندگان نامه با تاکيد بر مبرا دانستن اين روزنامه نگار و نويسنده از اتهامات وارد شده از سوی دادگاه انقلاب خواستار آن شده اند که « پرونده آقای عزيزی بنی‏طرف به شعبه‏ای از دادگاه‏های تجديد نظر ارجاع شود که قضات آن با تسلط بيشتر بر امور فرهنگی بتوانند قضاوت شايسته‏ای در مورد اين شخصيت فرهنگی ايران داشته باشند.»


آقای عزيزی بنی طرف از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران، به اتهام اجماع و تبانی برای برهم زدن امنيت داخلی کشور به پنج سال زندان محکوم شده است.

در اين نامه اشاره شده است: « يوسف عزيزی بنی‏طرف از روشنفکران عرب ايرانی، روزنامه‏نگار و نويسنده مستقلی است که دارای ۲۴ کتاب و صدها مقاله به زبان فارسی و عربی است. وی طی چهار دهه گذشته در آثار ادبی و پژوهشی خود کوشيده است ادب و فرهنگ معاصر عرب را به ايرانيان و ادب فارسی را به جهان عرب معرفی ‏نمايد.»


امضاکنندگان نامه شيرين عبادی؛ برنده جايزه صلح نوبل و رييس کانون مدافعان حقوق بشر، پرويز خورشيد، ناصر زرافشان، محمد سيف زاده، عبدالفتاح سلطانی، محمد شريف، يوسف مولايی، حسن اسدی زيدآبادی، احمد فتحی و ناصر طاهری هستند.


پيشتر، هيئت دبيران کانون نويسندگان ايران نيز با صدور اطلاعيه ای به حکم پنج سال زندان يوسف عزيزی بنی طرف اعتراض کرد و خواستار لغو بی قيد و شرط آن شد.


کانون نويسندگان ايران در اطلاعيه خود صدور حکم پنج سال زندان برای آقای عزيزی بنی طرف را ادامه صدور احکام زندان برای فعالان عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سياسی، دانست.


در اين اطلاعيه با اشاره به اينکه حکم صادر شده بر اساس اتهام بی پايه اجتماع و تبانی برای اقدام عليه امنيت کشور صادر شده است، آمده است:« کانون نويسندگان ايران، حکمِ زندان آقای عزيزی بنی طرف را محکوم می کند و خواستار الغای بی قيد و شرط اين حکم بی اساس و ناعادلانه است.»


صالح نيکبخت، وکيل مدافع اين روزنامه نگار و نويسنده، نيز به اين حکم اعتراض کرده بود.


يوسف عزيزی بنی طرف در روز پنجم ارديبهشت سال ۸۴ ، چند هفته پس از بروز نا آرامی در اهواز و ساير شهرهای خوزستان، در خانه اش واقع در يوسف آباد تهران، از سوی ماموران امنيتی بازداشت شد.


وی روز هفتم تيرماه ٨۴ به اتهام اقدام عليه امنيت داخلی و با وثيقه ۲۰ ميليون تومانی آزاد شد.


بازداشت آقای عزيزی بنی طرف پس از انجام يک سخنرانی در کانون مدافعان حقوق بشر رخ داد که طی آن اين نويسنده و روزنامه نگار، به سرکوب خشونت بار ناآرامی های خوزستان اعتراض کرده بود.


ناآرامی های فروردين ۸۴ خوزستان پس از آن رخ داد که نامه ای منتسب به دفتر رييس جمهوری وقت، که در آن بر تصميم شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، بر تغيير ترکيب جمعيتی عرب های خوزستان تاکيد شده بود، به شکل وسيعی در خوزستان انتشار يافت.


محمد علی ابطحی، رييس وقت دفتر محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، بلافاصله اين نامه را تکذيب و آن را جعلی اعلام کرد، اما اعراب خوزستان در شهرهای مختلف اين استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.


آقای بنی طرف پس از آزادی و در جريان برگزاری چندين جلسه دادگاه که در فاصله سال ۸۴ تا ۸۶ برای محاکمه وی برگزار شد، اتهام هرگونه دخالت در اين حوادث را رد کرد و گفت که در آن زمان وی در تهران بوده است.


يوسف عزيزی بنی طرف ۵۷ ساله و متولد سوسنگرد در استان خوزستان، اما ساکن تهران است.


وی از اعضای کانون نويسندگان ایران و عضو افتخاری « اتحاديه نويسندگان عرب» است و دست کم ۲۵ عنوان کتاب تاليف و ترجمه کرده است.


آقای بنی طرف همچنين سال ها عضو تحريريه روزنامه همشهری بود، اما در سال ۸۳ از اين روزنامه اخراج شد.


وی همچنين نويسنده روزنامه های«السفير»، چاپ بيروت، و « الزمان»، چاپ لندن، است.


XS
SM
MD
LG